Reklama

NFZ: nie blokować pacjentom prawa do wizyty w gabinecie lekarskim

W sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga - pacjent ma do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego – przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia.

Aktualizacja: 19.06.2020 17:02 Publikacja: 19.06.2020 10:59

NFZ: nie blokować pacjentom prawa do wizyty w gabinecie lekarskim

Foto: AdobeStock

dgk

Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.

Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy pacjent nie jest zakażony koronawirusem, czy jego problemy zdrowotne  wymagają wizyty w poradni, czy też będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej, a także - czy w danym przypadku nie zachodzi stan zagrożenia życia.

Czytaj też: Teleporady zostaną po zarazie

Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować, gdy telewizyta nie przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego, a pacjent otrzyma wystarczającą pomoc zdalnie, bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem.

- Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta - zaznacza NFZ.

Reklama
Reklama

W przypadku, gdy wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien zasłonić usta i nos maseczką, odkazić ręce, poddać się zmierzeniu temperatury.

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta.

Zgodnie z rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy pacjent nie jest zakażony koronawirusem, czy problemy zdrowotne pacjenta wymagają wizyty w poradni, a także czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej oraz czy nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia. Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien: zasłonić usta i nos maseczką, odkazić ręce, mieć zmierzoną temperaturę. NFZ podkreśla, że teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta. Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować, gdy telewizyta nie skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego. Zdalne konsultacje są wskazane wtedy, gdy gwarantują wystarczająca pomoc. Fundusz przypomina, że jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to do Narodowego Funduszu Zdrowia, np. dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta pod bezpłatnym numerem 800 190 590.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama