NFZ: nie blokować pacjentom prawa do wizyty w gabinecie lekarskim

W sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga - pacjent ma do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego – przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia.

Aktualizacja: 19.06.2020 17:02 Publikacja: 19.06.2020 10:59

NFZ: nie blokować pacjentom prawa do wizyty w gabinecie lekarskim

Foto: AdobeStock

dgk

Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.

Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy pacjent nie jest zakażony koronawirusem, czy jego problemy zdrowotne  wymagają wizyty w poradni, czy też będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej, a także - czy w danym przypadku nie zachodzi stan zagrożenia życia.

Czytaj też: Teleporady zostaną po zarazie

Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować, gdy telewizyta nie przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego, a pacjent otrzyma wystarczającą pomoc zdalnie, bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem.

- Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta - zaznacza NFZ.

W przypadku, gdy wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien zasłonić usta i nos maseczką, odkazić ręce, poddać się zmierzeniu temperatury.

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta.

Zgodnie z rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy pacjent nie jest zakażony koronawirusem, czy problemy zdrowotne pacjenta wymagają wizyty w poradni, a także czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej oraz czy nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia. Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien: zasłonić usta i nos maseczką, odkazić ręce, mieć zmierzoną temperaturę. NFZ podkreśla, że teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta. Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować, gdy telewizyta nie skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego. Zdalne konsultacje są wskazane wtedy, gdy gwarantują wystarczająca pomoc. Fundusz przypomina, że jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to do Narodowego Funduszu Zdrowia, np. dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta pod bezpłatnym numerem 800 190 590.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów