Jak wstrzymać likwidację szkoły

Jeśli gmina nie dopełni obowiązku powiadomienia rodziców o zamiarze zamknięcia szkoły, ci mają szansę zablokować proces

Publikacja: 11.02.2012 03:42

Jak wstrzymać likwidację szkoły

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Rada miasta chce zlikwidować szkołę podstawową. Czy możemy temu zapobiec inaczej, niż protestując? – pytają czytelnicy.

Z orzecznictwa wynika, że sądy administracyjne unieważnią uchwałę rady gminy o likwidacji szkoły, jeśli choć jeden rodzic udowodni, że nie został poinformowany przez gminę o planach wobec placówki.

Organ prowadzący musi co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o tym rodziców uczniów (art. 59 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572). Ma to zrobić do końca lutego, gdyż placówki mogą zlikwidować tylko 31 sierpnia.

Ustawa nie precyzuje, w jaki sposób samorząd ma się z tego wywiązać. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 października 2009 r. (sygn. I OSK 871/2009) wskazał, że zawiadomieniem nie jest podanie informacji do wiadomości publicznej, np. na tablicy ogłoszeń czy w mediach. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 16 listopada 2010 r. (sygn. III SA/Lu 222/2010) uznał, że informacja powinna zostać imiennie skierowana do każdego z rodziców (opiekunów prawnych) i musi do niego skutecznie dotrzeć. Nie ma istotnego znaczenia forma, w jakiej to nastąpi. Zawiadomienie może nastąpić np. podczas zebrania, ale gmina musi zadbać o sporządzenie protokołu i listy obecności zawierającej podpisy rodziców.

Część gmin decyduje się na przekazanie pisma przez pocztę lub swoich pracowników. Wówczas powinny zastosować przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. W pierwszej kolejności powinno ono być dostarczone bezpośrednio do rąk rodziców. Jeśli ich nie ma, można je zostawić za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi. Przekazanie go dziecku nie jest traktowane jako doręczenie.

Ponadto osoba dostarczająca musi zadbać o wyegzekwowanie właściwego pokwitowania odbioru. Jego brak, a także złe wypełnienie, np. zwykłe stwierdzenie „odmowa przyjęcia" bez podania, kto i komu odmówił, może potwierdzić wersję rodziców, że nie zostało doręczone. Jeśli nie byli dobrze poinformowani, mogą wystąpić o unieważnienie uchwały o likwidacji.

Alina Kozińska-Bałdyga, prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, ostrzega przed pochopnymi decyzjami. Przekonuje, że w trudnej sytuacji finansowej szansą na uratowanie placówki jest przejęcie jej przez stowarzyszenie rodziców.

– Rada miasta chce zlikwidować szkołę podstawową. Czy możemy temu zapobiec inaczej, niż protestując? – pytają czytelnicy.

Z orzecznictwa wynika, że sądy administracyjne unieważnią uchwałę rady gminy o likwidacji szkoły, jeśli choć jeden rodzic udowodni, że nie został poinformowany przez gminę o planach wobec placówki.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem