Jak wstrzymać likwidację szkoły

Jeśli gmina nie dopełni obowiązku powiadomienia rodziców o zamiarze zamknięcia szkoły, ci mają szansę zablokować proces

Publikacja: 11.02.2012 03:42

Jak wstrzymać likwidację szkoły

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Rada miasta chce zlikwidować szkołę podstawową. Czy możemy temu zapobiec inaczej, niż protestując? – pytają czytelnicy.

Z orzecznictwa wynika, że sądy administracyjne unieważnią uchwałę rady gminy o likwidacji szkoły, jeśli choć jeden rodzic udowodni, że nie został poinformowany przez gminę o planach wobec placówki.

Organ prowadzący musi co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o tym rodziców uczniów (art. 59 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572). Ma to zrobić do końca lutego, gdyż placówki mogą zlikwidować tylko 31 sierpnia.

Ustawa nie precyzuje, w jaki sposób samorząd ma się z tego wywiązać. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 października 2009 r. (sygn. I OSK 871/2009) wskazał, że zawiadomieniem nie jest podanie informacji do wiadomości publicznej, np. na tablicy ogłoszeń czy w mediach. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 16 listopada 2010 r. (sygn. III SA/Lu 222/2010) uznał, że informacja powinna zostać imiennie skierowana do każdego z rodziców (opiekunów prawnych) i musi do niego skutecznie dotrzeć. Nie ma istotnego znaczenia forma, w jakiej to nastąpi. Zawiadomienie może nastąpić np. podczas zebrania, ale gmina musi zadbać o sporządzenie protokołu i listy obecności zawierającej podpisy rodziców.

Część gmin decyduje się na przekazanie pisma przez pocztę lub swoich pracowników. Wówczas powinny zastosować przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. W pierwszej kolejności powinno ono być dostarczone bezpośrednio do rąk rodziców. Jeśli ich nie ma, można je zostawić za pokwitowaniem pełnoletniemu domownikowi. Przekazanie go dziecku nie jest traktowane jako doręczenie.

Ponadto osoba dostarczająca musi zadbać o wyegzekwowanie właściwego pokwitowania odbioru. Jego brak, a także złe wypełnienie, np. zwykłe stwierdzenie „odmowa przyjęcia" bez podania, kto i komu odmówił, może potwierdzić wersję rodziców, że nie zostało doręczone. Jeśli nie byli dobrze poinformowani, mogą wystąpić o unieważnienie uchwały o likwidacji.

Alina Kozińska-Bałdyga, prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, ostrzega przed pochopnymi decyzjami. Przekonuje, że w trudnej sytuacji finansowej szansą na uratowanie placówki jest przejęcie jej przez stowarzyszenie rodziców.

– Rada miasta chce zlikwidować szkołę podstawową. Czy możemy temu zapobiec inaczej, niż protestując? – pytają czytelnicy.

Z orzecznictwa wynika, że sądy administracyjne unieważnią uchwałę rady gminy o likwidacji szkoły, jeśli choć jeden rodzic udowodni, że nie został poinformowany przez gminę o planach wobec placówki.

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"