Reklama
Rozwiń
Reklama

Ekspertka o wydawaniu kart wyborcom: Same komisje były zdezorientowane

Bardzo długo mieliśmy chaos informacyjny. Brakowało jednego prostego przekazu, jak ma postąpić wyborca i jak mają wydawać karty członkowie komisji – uważa dr Anna Frydrych-Depka, ekspertka prawa wyborczego.

Publikacja: 17.10.2023 14:05

Dr Frydrych-Depka, członkini zarządu Fundacji Odpowiedzialna Polityka oraz naukowczyni z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika była gościem magazynu Rzecz o Prawie. Pytana o zamieszanie związane z tym, że część komisji zadawała pytania, które karty do głosowania życzy sobie otrzymać wyborca, przyznała, że to efekt szumu informacyjnego. – Można to było zrobić inaczej. Wystarczyło trzymać się jednego prostego, właściwego przekazu: mamy prawa wyborcze, możemy z nich korzystać, ale nie musimy. I skoro jednego dnia odbywają się wybory do parlamentu i referendum to ty wyborco decydujesz, w którym głosowaniu bierzesz udział. Jeśli w którymś nie chcesz, zrób to i to – mówiła ekspertka.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

PKW reaguje ws. pytania przez komisje wyborcze o karty do głosowania

Naukowczyni odniosła się też do dużej różnicy frekwencji w obydwu głosowaniach. Jej zdaniem duża część Polaków zrozumiała, że referendum nie służyło poznaniu ich opinii, pytania były sformułowane w sposób tendencyjny, a całe przedsięwzięcie pozwoliło wydać mnóstwo pieniędzy na mocniejsze podbicie przekazu kampanijnego, wyborczego. To się wielu obywatelom nie podobało. – I dali temu wyraz, korzystając ze swoich kart wyborczych – podsumowała dr Anna Frydrych-Depka.

Czytaj więcej

Referendum nie wyszło, powtórki nie będzie

Drugim gościem programu była Anna Mika-Kozak, adwokatka, rzeczniczka dyscyplinarna Izby Adwokackiej w Warszawie. Temat – niedawna zmiana kodeksu etyki adwokackiej i rozbieżności w ocenie tego dokumentu coraz mocniej rysujące się między stołeczną palestrą i resztą izb w kraju.

Reklama
Reklama

– Mamy bardzo dokładne uregulowania z bardzo niedokładnymi sformułowaniami – wyjaśniła mec. Mika-Kozak. Do tych ostatnich zaliczyła m.in zapisy o tym, iż informacja przekazywana klientom nie może być „niestosowna”, „natarczywa” czy też „stwarzająca choćby prawdopodobieństwo wywołania oczekiwania co do wyników”.

Czytaj więcej

Nowelizacja kodeksu etyki wymagała doprecyzowania
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama