Jednym z głównych zadań Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jest tworzenie środowiska dla rozwoju rynku bezzałogowych statków powietrznych. Koncepcja, którą nazwano U-SPACE, zakłada bezpieczną integrację lotnictwa załogowego i bezzałogowego. Będzie obejmowała całą Unię Europejską. Dlatego czeka nas wydzielenie przestrzeni powietrznej U-SPACE i zapewnianie w niej usług bezzałogowych.

Najpilniejsze jest implementowanie przepisów do polskiego porządku prawnego, tj. do ustawy – Prawo lotnicze. I te prace trwają, chociaż są powolne. Jak bowiem wyjaśnia Rusłana Krzemińska, rzecznik PAŻP, wszyscy czekają na szczegółowe wytyczne Komisji Europejskiej.

Paweł Szymański, dyrektor Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, uważa, że stworzenie U-SPACE wprowadzi na unijne niebo na masową skalę zautomatyzowane drony świadczące usługi, najczęściej nad obszarem miejskim, na małej wysokości – do 120 metrów.

Czytaj więcej

Drony na straży bezpieczeństwa - ULC szykuje zmiany przepisów

Chodzi o zbudowanie systemu teleinformatycznego, który będzie wiedział, gdzie i który dron się znajduje.

– Miasta zostaną zeskanowane w 3D. Dane będą odświeżane, a drony będą wiedziały, gdzie mogą lecieć, a gdzie nie – opowiada dyrektor Szymański. – Przestrzeń da się dynamicznie rekonfigurować. Jeżeli na trasie pojawi się śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, system się dowie, że to lot ratunkowy, i zarządzi ruchem na trasie w taki sposób, aby był on dla wszystkich statków bezpieczny.

Współtwórca prawa lotniczego w Polsce wie, że jest już blisko.

– PAŻP przy udziale Urzędu Lotnictwa Cywilnego pracuje nad budową tego systemu, korzystając z dofinansowania z programu Polska Cyfrowa. Rozwijane są nowe moduły polskiego systemu autorskiego UTM. Docelowo ma on zarządzać ruchem dronów zarówno w przestrzeni pomiędzy miastami, jak i ruchem w miastach – twierdzi Szymański.

Każdy, kto zechce lecieć, w tym także np. paralotniarz, będzie musiał mieć takie samo wyposażenie współpracujące z systemem. I prostsze w działaniu niż samochody autonomiczne, ponieważ w powietrzu jest mniej zmiennych i dzięki temu jest mniej kolizyjnie.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

– Mając na uwadze zaawansowany rozwój polskich systemów do zarządzania lotami BSP, planuje się, że systemy służące obsłudze ruchu BSP w przestrzeniach powietrznych U-SPACE będą rozwijane i wdrażane w Polsce, kiedy tylko pojawi się podstawa prawna oraz oficjalne wytyczne dotyczące ich funkcji i stosowania – wyjaśnia rzeczniczka PAŻP.

– To już wkrótce – zapewnia Paweł Szymański. – 26 stycznia 2023 r. wejdzie w życie rozporządzenie U-SPACE. Pozwoli ustanawiać strefy z określonym wyposażeniem. System, który ma umożliwiać zarządzania tym ruchem, będzie już częściowo gotowy. W pierwszym kroku powstaną dronostrady, po których między miastami polecą drony – opowiada ekspert.

U-SPACE przewiduje ponadto, że jeżeli duże miasta, takie jak np. Warszawa czy Katowice, zechcą mieć taki system nad swoim obszarem, a także rozwinięty transport np. paczek, to przepisy pozwolą na oddanie zarządzania taką strefą mniejszym zarządcom niż PAŻP.

Będzie można powoływać instytucje i firmy, które posiadają takie kompetencje.