Wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego w celu sprawdzenia czy nie doszło do naruszenia prawa pacjenta rzecznik coraz częściej otrzymuje od kancelarii odszkodowawczych, adwokackich, a także radców prawnych. Tymczasem pacjenci mogą je sporządzać i wysyłać do rzecznika samodzielnego. Wnioski są wolne od jakichkolwiek opłat.
- Pacjent, który złoży wniosek bezpośrednio do rzecznika praw pacjenta skorzysta z profesjonalnej pomocy prawnej, a w trakcie postępowania wyjaśniającego nie poniesie żadnych kosztów z tym związanych. W toku postępowania wyjaśniającego rzecznik dba o to, aby pacjent działający bez profesjonalnego pełnomocnika został kompleksowo poinformowany o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenia w sprawie. Pacjentowi udzielane są także szczegółowe wyjaśnienia oraz wskazówki - przypomina rzecznik.
W przypadku uzyskania informacji co najmniej uprawdopodabniających naruszenie praw pacjenta rzecznik wszczyna postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
We wniosku do rzecznika praw pacjenta należy podać dane osobowe wnioskodawcy oraz pacjenta, którego sprawa dotyczy, a także zwięźle opisać sytuację. Podpisany wniosek może zostać przesłany pocztą tradycyjną na adres:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta