Spotkania z udziałem rodziców

Jak zaplanować pracę nauczycieli? Kiedy dyrektor powinien powołać zespoły? - między innymi na te pytania odpowiada Alicja Kapcia dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 17 w Krakowie

Publikacja: 31.08.2011 03:30

Kiedy dyrektor powinien powołać zespoły?

Zgodnie z rozporządzeniem w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych zespoły powinny powstać do 31 marca 2012 r. Oznacza to, że można je utworzyć w każdym terminie. Ważne jest, aby ich członkowie mieli czas na zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami, na obserwacje pedagogiczne, na rozmowy z uczniami i ich rodzicami. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia to proces. Nie uda się go przeprowadzić w ciągu jednego dnia. Dlatego im zespoły zaczną wcześniej pracować, tym większa pewność, że zdążą dobrze określić potrzeby uczniów.

Jak zaplanować pracę nauczycieli?

Spotkania zespołu powinny być bardzo dobrze zorganizowane. Należy pamiętać, że z jednej strony uczestniczą w nich wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem, z drugiej – mogą również rodzice dziecka. Dlatego lepiej, aby odbywały się w godzinach popołudniowych. Trzeba też z odpowiednim wyprzedzeniem zawiadomić rodziców o terminie spotkania, aby mieli możliwość wskazania dyrektorowi specjalistów, których chcą zaprosić.

Planując spotkania zespołów, powinniśmy zadbać o racjonalne wykorzystanie czasu. Dla uczniów z jednego oddziału w skład zespołu wchodzą ci sami nauczyciele. Warto pomyśleć o tym, by spotkania tego zespołu odbyły się w jednym dniu, a kolejność uczniów w planie powinna uwzględniać obecność specjalistów i rodziców. Z mojej praktyki wynika, że na jednego ucznia trzeba przewidzieć od 15 do 30 minut, w zależności od tego, jaka jest sytuacja dziecka.

Czy nauczyciele powinni się przygotować do posiedzenia?

Aby posiedzenie przebiegało sprawnie, trzeba się do niego przygotować. W mojej szkole nauczyciele analizowali opinie, orzeczenia, dokonywali obserwacji pedagogicznych i przekazywali swoje spostrzeżenia wychowawcy, który wypełniał kartę indywidualnych potrzeb ucznia. W czasie spotkania tylko uzupełnialiśmy ją nowymi informacjami oraz wpisywaliśmy zalecane przez zespół formy pomocy.

Komu powierzyć rolę koordynatora,  w tym prowadzenie dokumentacji?

W prowadzonym przeze mnie gimnazjum koordynatorem zespołów dla uczniów z danego oddziału jest wychowawca, który otrzymuje też polecenie prowadzenia dokumentacji. Szkolnym koordynatorem sprawującym nadzór nad organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej może być pedagog. Odpowiedzialność za właściwą organizację pomocy w szkole spoczywa jednak na dyrektorze.

Czytaj więcej w naszym specjalnym serwisie: Raport szkolny

Czytaj także w serwisach:

Kiedy dyrektor powinien powołać zespoły?

Zgodnie z rozporządzeniem w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych zespoły powinny powstać do 31 marca 2012 r. Oznacza to, że można je utworzyć w każdym terminie. Ważne jest, aby ich członkowie mieli czas na zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami, na obserwacje pedagogiczne, na rozmowy z uczniami i ich rodzicami. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia to proces. Nie uda się go przeprowadzić w ciągu jednego dnia. Dlatego im zespoły zaczną wcześniej pracować, tym większa pewność, że zdążą dobrze określić potrzeby uczniów.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr