Zapisy do wybranego lekarza przez Internet, monitorowanie swojej pozycji w kolejce czy esemes z lecznicy o zmianie terminu wizyty – to usprawnienia, na które od września 2014 r. mogą liczyć pacjenci. Ich wprowadzenie przewidują rozporządzenia do obowiązującej od stycznia 2012 r. ustawy o systemie informacji medycznej w ochronie zdrowia. Ich projekty przygotowało właśnie Ministerstwo Zdrowia.
Konta pacjentów
Ustawa przewiduje powstanie ogólnokrajowej medycznej bazy danych, czyli Systemu Informacji Medycznej. W jego skład, oprócz wielu rejestrów, wejdzie m.in. platforma internetowa o zdarzeniach medycznych. Na platformie będą umiejscowione internetowe konta pacjenta (IKP), czyli osobisty portal każdego obywatela z informacją o jego historii choroby, grupie krwi, stopniu niepełnosprawności czy przyjętych szczepieniach.
Pierwszy z projektów rozporządzeń wskazuje, jaka musi być minimalna funkcjonalność systemów umożliwiających pacjentom umawianie się na wizytę do lekarza przez Internet, monitorowanie swojego statusu w kolejce i powiadamianie o terminie wizyty. Chory będzie mógł wykonać wszystkie te czynności, jeśli zaloguje się do swego IKP. Portal pozwoli mu wyszukać sobie lekarza bądź placówkę medyczną według wybranych kryteriów, np. specjalizacji lekarza czy jego lokalizacji.
Co więcej, projekt przewiduje, że system ma działać tak, aby uniemożliwić rezerwowanie terminu u kilku lekarzy tej samej specjalności i blokowanie miejsca innym. Dotyczy to wizyt u specjalistów, do których potrzebne jest skierowanie, lub badań wysokospecjalistycznych.
Identyfikacja chorych
– Pacjent nie zarejestruje się dwa razy, bo zakładamy, że lekarze będą wystawiać skierowania elektronicznie. System dowiąże następnie konkretne skierowanie chorego do jednej wirtualnej kolejki na świadczenie i nie rozwiąże tego połączenia, dopóki pacjent nie skorzysta z niego lub nie zrezygnuje – tłumaczy Piotr Starzyk z Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, czyli agendy MZ odpowiedzialnej za informatyzację.