Informacje niejawne to takie, których nieuprawnione ujawnienie mogłoby wyrządzić szkody państwu polskiemu. Nie tylko zagrozić jego niepodległości czy suwerenności, ale także narazić na szwank np. interesy gospodarcze państwa. Dlatego są one szczególnie chronione i nie każdy może uzyskać do nich dostęp.
Informacje niejawne klasyfikuje się według stopnia ich ochrony na: „zastrzeżone", „poufne", „tajne" oraz „ściśle tajne". Informacje o najdonioślejszym dla państwa znaczeniu klasyfikuje się jako „ściśle tajne". Te, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby najmniejsze szkody, opatruje się klauzulą „zastrzeżone".
Informacje niejawne przetwarzane są przede wszystkim przez organy administracji publicznej i obsługujące je urzędy. Zajmuje się tym zarówno administracja rządowa (ministerstwa, urzędy wojewódzkie), jak i samorządowa (urzędy marszałkowskie, starostwa powiatowe, urzędy gmin).
Wymagane dokumenty
Podstawowym aktem, który określa zasady i organizację systemu ochrony informacji niejawnych, jest ustawa z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (DzU z 2010 r. nr 182, poz. 1228, dalej: ustawa). Jej przepisy obowiązują od 2 stycznia 2011 r.
Jak mówią jej przepisy, żeby pracować z dokumentami opatrzonymi klauzulą „zastrzeżone", wystarczy legitymować się pisemnym upoważnieniem wystawionym przez szefa. Dostęp do informacji oznaczonej wyższą klauzulą („ściśle tajne", „tajne", „poufne") uzależniony jest od poświadczenia bezpieczeństwa odpowiedniej kategorii. Ponadto obligatoryjnym warunkiem dopuszczenia do pracy lub pełnienia służby na stanowiskach związanych z dostępem do informacji niejawnych wszystkich kategorii jest odbycie szkolenia.