Reklama

Za kradzież z pokoju odpowiada hotel

Jacek Marczak, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w rozmowie dla "Rzeczpospolitej"

Publikacja: 21.06.2013 09:35

Rz: Czy hotel odpowiada za rzeczy pozostawione przez gości w pokoju?

Jacek Marczak:

Tak, za ich utratę  i uszkodzenie.

Tak jest tylko w Polsce czy też za granicą?

To polska regulacja, ale zgodna z konwencją europejską z 1962 r. o odpowiedzialności utrzymujących hotele.   Ratyfikowało ją wiele europejskich krajów, a także Turcja. Poza Europą ta kwestia może być uregulowana inaczej.

Reklama
Reklama

Czy hotel może wyłączyć swoją odpowiedzialność?

Nie, nawet częściowo. Zdarza się jednak, że hotele zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za kradzież np. biżuterii, pieniędzy czy przedmiotów o wartości artystycznej. Próbują też zawęzić swoją odpowiedzialność do określonej kwoty. Takie zapisy w umowie o świadczenie usług hotelarskich są nieważne. Co istotne, hotel ma obowiązek przyjąć wartościowe rzeczy do depozytu, chyba że rzecz jest niebezpieczna, za duża lub zbyt cenna jak na standardy obiektu.

Część hoteli proponuje odpłatne wynajęcie sejfu. Czy sejf to to samo co depozyt?

To odrębna usługa. Sytuacja rzeczy pozostawionych w sejfie zależy od wewnętrznych regulacji hotelu. Jeżeli drugi klucz do sejfu jest w recepcji, hotel powinien odpowiadać za rzeczy w nim pozostawione. W innym wypadku nie.

Do jakiej wartości hotel odpowiada za rzeczy pozostawione w pokoju?

Za szkodę poniesioną przez jednego gościa maksymalnie do 100-krotności ceny pokoju za dobę. Za każdą rzecz wypłaci jednak nie więcej niż 50-krotność ceny pokoju. Nie ma limitów finansowych, gdy hotelarz przyjął rzeczy na przechowanie albo odmówił ich przyjęcia, mimo że był do tego zobowiązany oraz kiedy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa personelu.

Reklama
Reklama

Czy winę hotelarza trzeba udowodnić?

Nie. Hotel za rzeczy odpowiada na zasadzie ryzyka. Może uniknąć odpowiedzialności, jeśli zostanie spełniony przynajmniej jeden z trzech warunków: przyczyną szkody była właściwość rzeczy (np.nietrwałość – zepsuły się pozostawione przez gościa produkty spożywcze), siła wyższa (np. powódź) lub szkoda powstała na skutek działania samego klienta czy też jego gościa. Ciężar udowodnienia okoliczności zwalniających z odpowiedzialności spoczywa na osobie prowadzącej hotel.

Kiedy turysta powinien zgłosić szkodę?

Musi to zrobić niezwłocznie. Inaczej jego roszczenia wygasają.

Więcej w poradniku » bezpieczne wakacje z "Rz"

Rz: Czy hotel odpowiada za rzeczy pozostawione przez gości w pokoju?

Jacek Marczak:

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Podatki
Podatnicy nabici w ulgę. Fiskus nie chce oddawać podatku mimo orzeczenia TK
Praca, Emerytury i renty
Poszła na jednodniową emeryturę, po powrocie dostała niższą pensję. Sąd: to dyskryminacja
Sądy i trybunały
Prezes Izby Cywilnej odpowiada na żądania ministra Żurka: na wyrok SN czekałoby się 12 lat
Zawody prawnicze
Radczyni prawna skazana. Ma oddać klientom 1,2 mln zł
Reklama
Reklama