Czy hotel może wyłączyć swoją odpowiedzialność?
Nie, nawet częściowo. Zdarza się jednak, że hotele zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za kradzież np. biżuterii, pieniędzy czy przedmiotów o wartości artystycznej. Próbują też zawęzić swoją odpowiedzialność do określonej kwoty. Takie zapisy w umowie o świadczenie usług hotelarskich są nieważne. Co istotne, hotel ma obowiązek przyjąć wartościowe rzeczy do depozytu, chyba że rzecz jest niebezpieczna, za duża lub zbyt cenna jak na standardy obiektu.
Część hoteli proponuje odpłatne wynajęcie sejfu. Czy sejf to to samo co depozyt?
To odrębna usługa. Sytuacja rzeczy pozostawionych w sejfie zależy od wewnętrznych regulacji hotelu. Jeżeli drugi klucz do sejfu jest w recepcji, hotel powinien odpowiadać za rzeczy w nim pozostawione. W innym wypadku nie.
Do jakiej wartości hotel odpowiada za rzeczy pozostawione w pokoju?
Za szkodę poniesioną przez jednego gościa maksymalnie do 100-krotności ceny pokoju za dobę. Za każdą rzecz wypłaci jednak nie więcej niż 50-krotność ceny pokoju. Nie ma limitów finansowych, gdy hotelarz przyjął rzeczy na przechowanie albo odmówił ich przyjęcia, mimo że był do tego zobowiązany oraz kiedy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa personelu.