Reklama
Rozwiń
Reklama

Bezpieczne wakacje z Rz: Zadośćuczynienie za nieudane wakacje

Publikacja: 19.07.2013 10:21

Rz: Turysta może dochodzić od biura podróży odszkodowania za niezgodny z umową standard hotelu.  Za co jeszcze?

Krzysztof Lehmann:

Zdarzają się też skargi na rozwodniony alkohol, szczególnie w ofertach all inclusive. Turyści ponadto zwracają uwagę na pleśń czy nieprzyjemny zapach w pokoju. Podstawą reklamacji mogą być również problemy z klimatyzacją. Skargi na pogodę są bezskuteczne. Biura idealizują warunki atmosferycz- ne w katalogach ofertowych, organizator nie ma jednak na nie wpływu i może starać się skutecznie wyłączyć swoją odpowiedzialność.

Czy turysta może dochodzić także zadośćuczynienia?

Tak, choć w polskim prawie nie jest to wyrażone wprost. Polskie i europejskie orzecznictwo nie pozostawia jednak wątpliwości. Zadośćuczynienie pieniężne należne jest za uszczerbek niemajątkowy, czyli za krzywdę, którą poniosła osoba z tytułu zmarnowanego urlopu. Konsument, kupując wycieczkę w biurze podróży, liczył na korzyści niematerialne z podróży (np. przyjemność wypoczynku, spokój), ale ich nie doznał, ponieważ biuro nie dotrzymało warunków umowy. Jest to zatem krzywda wynikająca z niewywiązania się z niej przez organizatora, ale pozostająca w sferze uczuć i wrażeń.  Jeśli na przykład para zostanie zakwaterowana z obcymi ludźmi, choć zapłaciła za pokój dwuosobowy, może dochodzić odszkodowania za brak intymności. Turysta, który zatruł się w hotelowej restauracji, może zażądać rekompensaty za czas zmarnowany na leczenie.

Reklama
Reklama

Jakich kwot można dochodzić?

Tabela frankfurcka (czytaj obok) nie ma tu zastosowania. Odszkodowanie za zmarnowany urlop nie zależy wprawdzie od ceny wycieczki, ale może ona stanowić punkt odniesienia przy obliczaniu wartości szkody. Zwykle są to kwoty od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Nieudane wakacje? Możesz żądać odszkodowania

UOKiK i "Rzeczpospolita" zapraszają na cotygodniowy cykl porad dla konsumentów, którzy planują urlop z biurem podróży. Dziś porady udziela Krzysztof Lehmann z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Komentuje Krzysztof Lehmann

Czy zadośćuczynienia można dochodzić, składając reklamację?

Reklama
Reklama

Tak, roszczenia z tytułu zmarnowanego urlopu można dochodzić w ramach reklamacji złożonej do biura podróży. Jeżeli   zostanie  rozpatrzona negatywnie, pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową.

Tym artykułem kończymy akcję Bezpieczne wakacje z „Rz"

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama