Jak zapewnić bezpieczeństwo imprezy masowej

Przeprowadzenie imprezy masowej wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Organowi zezwalającemu przysługują także uprawnienia kontrolne. Ma on prawo swobodnego wstępu do miejsca imprezy i innych pomieszczeń związanych z nią bezpośrednio.

Publikacja: 18.05.2014 18:27

Masową imprezą sportową jest impreza mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie ku

Masową imprezą sportową jest impreza mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Zasady postępowania mającego zapewnić bezpieczeństwo imprez masowych, a także wydawania zezwoleń na organizowanie takich imprez określa ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej: u.b.i.m.). Jej przepisów nie stosuje się do nieodpłatnych imprez organizowanych na terenach zamkniętych, które są w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministrów: obrony narodowej, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, edukacji narodowej, nauki i szkolnictwa wyższego bądź sportu i turystyki, jeżeli te jednostki są organizatorami imprezy (art. 2 u.b.i.m.).

Rozrywka lub sport

Art. 3 u.b.i.m. rozróżnia imprezy masowe: artystyczno-rozrywkowe i sportowe, a w tym mecze piłki nożnej. Wydarzenia nie mające takiego charakteru nie mogą być więc uznane za imprezy masowe.

Gdy impreza organizowana jest na otwartym terenie, który musi być wydzielony, do określenia liczby miejsc przyjmuje się przelicznik 0,5 m2 na osobę

Masową imprezą artystyczno-rozrywkową jest impreza o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub zorganizowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej 3 m, która ma się odbyć:

? na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000 bądź

- w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 500.

Natomiast masową imprezą sportową jest impreza mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowana na:

-stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy – nie mniej niż 300,

- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

Zasadą jest, że przepisy u.b.i.m. stosuje się do meczów piłki nożnej organizowanych na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

Podwyższone ryzyko

Przepisy u.b.i.m. przewidują jednak wyjątek pozwalający na objęcie nią także mniejszych imprez, jeżeli zostaną zakwalifikowane jako imprezy podwyższonego ryzyka. Zgodnie z art. 3 pkt 5 u.b.i.m. imprezą podwyższonego ryzyka jest impreza, w czasie której – zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania uczestników – istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. W takich przypadkach charakter masowy będzie miała już impreza, gdzie liczby udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynoszą nie mniej niż:

-  300 – dla stadionu, innego obiektu niebędącego budynkiem lub terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy,

- 200 – dla hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy,

- 200 – dla meczu piłki nożnej (art. 7 u.b.i.m.).

Liczba miejsc

Przez liczbę miejsc dla osób na imprezie masowej rozumie się liczbę udostępnionych przez organizatora miejsc na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem, hali sportowej bądź w innym budynku lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy, ustaloną na podstawie przepisów prawa budowlanego i dotyczących ochrony przeciwpożarowej (art. 3 pkt 7 u.b.i.m.). Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 czerwca 2010 r. (VII SA/Wa 700/10) przepisy u.b.i.m. nakazują określać liczbę miejsc (powodującą, że dane wydarzenie stanowi lub nie imprezę masową) zgodnie z ustaleniami wynikającymi z przepisów prawa, a nie na podstawie rzeczywistej liczby uczestników danego wydarzenia.

W myśl art. 3 pkt 14 u.b.i.m. w przypadku organizowania imprezy na otwartym terenie, który musi być wydzielony i odpowiednio oznaczony, do określenia liczby miejsc przyjmuje się przelicznik 0,5 m2 na osobę. Warto także zwrócić uwagę na par. 236 par. 6 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU nr 75, poz. 690 ze zm.). Przepis ten przewiduje, że przy określaniu wymaganej szerokości i liczby przejść, wyjść oraz dróg ewakuacyjnych w budynku, w którym z przeznaczenia i sposobu zagospodarowania pomieszczeń nie wynika jednoznacznie maksymalna liczba ich użytkowników, liczbę tę przyjmuje się w odniesieniu do powierzchni tych pomieszczeń. Dla sal konferencyjnych, lokali gastronomiczno-rozrywkowych, poczekalni, holi, świetlic itp. jest to 1 m2 na osobę.

Organ może wydać decyzję o przerwaniu imprezy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności

Przykład

:

Dyskoteka ma być zorganizowana w budynku, w którym z uwagi na jego powierzchnię jest miejsce maksymalnie dla 120 osób. Takie wydarzenie nie będzie imprezą masową. Impreza artystyczno-?-rozrywkowa, organizowana w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie takiej imprezy, ma bowiem masowy charakter tylko wtedy, gdy liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego i dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej wynosi nie mniej niż 500.

Zakres wyłączeń

Imprezą masową w rozumieniu u.b.i.m. nie są imprezy:

- w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,

- w szkołach i placówkach oświatowych, organizowane przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,

- organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,

- sportowe dla sportowców niepełnosprawnych,

- sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowane na terenie otwartym,

- zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników

– jeżeli rodzaj danej imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.

Opinie i zawiadomienia

Organizatorem imprezy masowej może być osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (art. 3 pkt 9 u.b.i.m.). Przeprowadzenie takiej imprezy wymaga zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce jej zorganizowania (art. 24 u.b.i.m.). Z wnioskiem o takie zezwolenie trzeba wystąpić nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.

W tym samym terminie organizator powinien także zwrócić się do właściwych miejscowo:

- komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) policji,

- komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej,

- dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i

- państwowego inspektora sanitarnego

– z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) i przewidywanych zagrożeniach (art. 25 ust. 1 u.b.i.m.).

Takie opinie powinny zostać wydane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku i zachowują ważność przez sześć miesięcy. Organizator ma obowiązek dołączyć je do wniosku o zezwolenie nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy.

W sytuacji gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu lub zarządzający obiektem, na terenie którego ma odbyć się impreza, rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy jest zgodny z przeznaczeniem obiektu, organizator dołącza do wniosku o zezwolenie ważne opinie właściwych miejscowo komendanta Państwowej Straży Pożarnej i państwowego inspektora sanitarnego (art. 26 ust. 3 u.b.i.m.). Uproszczenia proceduralne przewidziano także w przypadku imprez cyklicznych (art. 30 u.b.i.m.).

Organizator powinien ponadto powiadomić właściwego miejscowo:

- komendanta oddziału Straży Granicznej – w razie przeprowadzania imprezy w strefie nadgranicznej oraz

- komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej – w przypadku imprezy na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Informację o takim powiadomieniu trzeba dołączyć do wniosku o zezwolenie.

Jeżeli impreza ma być przeprowadzona na terenach będących w zarządzie jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych bądź parku narodowego lub krajobrazowego, organ wydający zezwolenie może zażądać od organizatora pisemnej zgody wydanej przez kierownika tej jednostki (art. 27 pkt 3 u.b.i.m).

W § 8 rozporządzenia ministra zdrowia z 6 lutego 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej przewidziano także, że organizator imprezy, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia, musi powiadomić najbliżej położony od miejsca jej odbywania szpital posiadający:

- oddział ratunkowy albo

- co najmniej: oddział anestezjologii i intensywnej terapii, oddział chirurgii ogólnej z częścią urazową i oddział chorób wewnętrznych,

– z podaniem lokalizacji, rodzaju oraz przewidywanej liczby uczestników imprezy.

Zasady organizacji

Do wniosku o wydanie zezwolenia organizator powinien dołączyć m.in.:

- graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza, wraz z jego opisem zawierającym:

– oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i policji,

– oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,

– oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,

– informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych i informacyjnych, osób uczestniczących w imprezie i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz punktów gastronomicznych i sanitariatów,

- instrukcję postępowania w razie powstania pożaru lub innego zagrożenia w czasie imprezy (taki dokument trzeba dołączyć do wniosku nie później niż 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy),

- informacje o: liczbie miejsc dla osób na imprezie, przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej i służby informacyjnej,

- informacje o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, PESEL – jeżeli został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

- informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie – w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy podwyższonego ryzyka,

- informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk,

- harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania,informacje o jednostce orzeczenia sądów,

- program i regulamin imprezy oraz regulamin obiektu wraz z informacją o sposobie udostępnienia ich uczestnikom,

- pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej i służby informacyjnej oraz warunki łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy, a także

- informację o rozmieszczeniu miejsc i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe (nie jest to dopuszczalne w przypadku imprezy podwyższonego ryzyka).

Organ wydający zezwolenie może dodatkowo zażądać od organizatora kopii aktualnych protokołów z kontroli okresowej obiektu, zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Jeżeli wstęp na imprezę będzie odpłatny, można zażądać także dokumentu poświadczającego zawarcie przez organizatora umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom (art. 27 u.b.i.m.).

Przykład:

Liczba uczestników imprezy rozrywkowej będzie się zmieniać w czasie jej trwania. Przeprowadzenie imprezy nie wiąże się z podwyższonym ryzykiem. W takim przypadku organizator musi zapewnić co najmniej dziesięciu członków służb porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, i co najmniej jednego członka służby porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20 proc. ogólnej liczby członków służb muszą stanowić członkowie służby porządkowej. Jeżeli regulamin imprezy przewiduje zmienną liczbę uczestników, organizator może ustalać liczebność służb proporcjonalnie do liczby osób obecnych na imprezie, zgłoszonej w harmonogramie udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom oraz w harmonogramie opuszczania przez nich tego obiektu lub terenu ?(art. 6 ust. 2–2a u.b.i.m.).

Przykład:

W imprezie artystycznej ma wziąć udział 2000 osób. W takim przypadku, zgodnie z § 2 rozporządzenia ministra zdrowia z 6 lutego 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej, organizator ma obowiązek zapewnić jeden zespół wyjazdowy bez lekarza i jeden patrol ratowniczy.

Wydanie zezwolenia

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje zezwolenie albo odmawia jego wydania co najmniej siedem dni przed planowanym terminem imprezy (art. 29 u.b.i.m.). Opłata skarbowa ze zezwolenie wynosi 82 zł.

Zezwolenie powinno zawierać:

- nazwę organizatora,

- określenie rodzaju i nazwę imprezy,

- warunki przeprowadzenia imprezy, a w tym: jej miejsce oraz czas rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą uczestniczyć w imprezie, liczbę członków służby porządkowej i służby informacyjnej oraz informację o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

Jeżeli będzie to impreza podwyższonego ryzyka, organ stwierdza to w zezwoleniu.

W sytuacji gdy imprezy są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach (terenach) umożliwiających przeprowadzenie imprezy, co najmniej dwa razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz imprez organizowanych cyklicznie (trzeba dołączyć go do wniosku), organ wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez lub ich przeprowadzenie w okresie jednego roku (art. 30 u.b.i.m.).

Wydanie zezwolenia lub odmowa jego wydania następuje w drodze decyzji. Kopię decyzji organ przekazuje nie później niż w terminie trzy dni od jej wydania właściwym miejscowo komendantom policji i Państwowej Straży Pożarnej, dysponentowi zespołów ratownictwa medycznego i państwowemu inspektorowi sanitarnemu, a także wojewodzie.

W razie negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą wojewoda, w drodze decyzji, może:

- zakazać przeprowadzenia imprezy z udziałem publiczności na całym obiekcie lub w jego wydzielonych sektorach, a nawet

- wprowadzić na czas określony albo nieokreślony zakaz przeprowadzania przez organizatora imprez masowych na terenie województwa lub jego części (art. 34 u.b.i.m.).

Uprawnienia kontrolne

Organ, który wydał zezwolenie, może kontrolować zgodność przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu. W przypadku imprezy podwyższonego ryzyka ciąży na nim taki obowiązek.

Przy wykonywaniu czynności kontrolnych organ może korzystać z sił i środków właściwych miejscowo: komendanta policji, komendanta Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego.

Organ zezwalający ma prawo do:

- żądania od organizatora informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania kontroli,

- swobodnego wstępu do miejsca imprezy i innych pomieszczeń związanych bezpośrednio z jej przeprowadzaniem oraz lustracji tych miejsc,

- żądania od osób działających w imieniu i na rzecz organizatora udzielenia informacji w formie ustnej i pisemnej.

W razie stwierdzenia niespełnienia przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu, organ wydaje decyzję o przerwaniu imprezy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności, o czym niezwłocznie powiadamia właściwego wojewodę. Decyzję trzeba doręczyć organizatorowi w ciągu siedmiu dni od dnia przerwania imprezy (art. 31 ust. 4 u.b.i.m.).

Decyzję o przerwaniu imprezy może wydać także wojewoda, jeżeli jej dalszy przebieg może zagrozić życiu lub zdrowiu osób albo mieniu w znacznych rozmiarach, a działania podejmowane przez organizatora są niewystarczające do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego (art. 34a u.b.i.m).

Podstawa prawna: art. 1–34a ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 611 ze zm.)

Podstawa prawna: rozporządzenie ministra zdrowia z 6 lutego 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej (DzU z 2012 r., poz. 181)

Zasady postępowania mającego zapewnić bezpieczeństwo imprez masowych, a także wydawania zezwoleń na organizowanie takich imprez określa ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej: u.b.i.m.). Jej przepisów nie stosuje się do nieodpłatnych imprez organizowanych na terenach zamkniętych, które są w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministrów: obrony narodowej, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, edukacji narodowej, nauki i szkolnictwa wyższego bądź sportu i turystyki, jeżeli te jednostki są organizatorami imprezy (art. 2 u.b.i.m.).

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów