Nowa ustawa podręcznikowa, która weszła w życie 8 lipca, i przepisy wykonawcze do niej zmieniły zasady wyboru przez nauczycieli podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, a przede wszystkim sposób ich finansowania. Zdecydowana większość dyrektorów szkół oficjalnie wybrała ministerialny „Nasz elementarz". Niektórzy z nich jednocześnie złożyli zamówienia w wydawnictwach na materiały edukacyjne i ćwiczeniowe, do których wydawnictwa dokładają nieodpłatnie własny podręcznik. Dyrektorzy oczekują, że organy prowadzące sfinansują ten zakup z dotacji celowej. Takie działanie byłoby jednak sprzeczne z prawem i skutkowałoby obowiązkiem zwrotu do budżetu państwa tej części dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.
Na co dotacja celowa
W tym roku szkolnym „ustawa podręcznikowa" gwarantuje uczniom klas pierwszych szkół podstawowych prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego określonych w ramowych planach nauczania.
Wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnia minister edukacji narodowej. Podręczniki mają być przekazane organom prowadzącym i użytkowane przez uczniów przez co najmniej trzy lata szkolne. Dyrektor szkoły może ustalić, jedynie za zgodą organu prowadzącego, inny niż ministerialny podręcznik. W tym przypadku koszt zakupu podręcznika pokrywa organ prowadzący szkołę.
Natomiast na wyposażenie uczniów w podręczniki do języka obcego nowożytnego i/lub materiały edukacyjne do nauki tego języka oraz materiały ćwiczeniowe jednostkom samorządu terytorialnego (j.s.t.) prowadzącym szkoły wojewodowie przekażą dotację celową. Bowiem jest to dla j.s.t. zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
Powyższe oznacza, że dotacja celowa winna zostać wykorzystana wyłącznie na zakup: podręczników do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego i/lub materiały edukacyjne do tego języka (docelowo użytkowane przez co najmniej trzy kolejne lata szkolne) oraz – w przypadku wyboru podręcznika, który zapewnia minister edukacji – materiały ćwiczeniowe do tego podręcznika (użytkowane przez rok szkolny).