Prawnik i lekarz się nie chwalą

Choć dla większości zawodów reklama jest dozwolona, są od tego wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim zawodów zaufania publicznego

Publikacja: 09.03.2010 03:16

Prawnik i lekarz się nie chwalą

Foto: www.sxc.hu

Zakaz korzystania z reklamy, a także zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, dotyczy adwokatów. Szczegóły określa § 23a [link=http://www.rp.pl/temat/412810.html]kodeksu etyki adwokackiej[/link].

Mecenas może tylko informować o swojej działalności zawodowej. Informacja ta musi być rzetelna, zgodna z przepisami o ochronie konsumentów i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Przepisy określają dokładnie, gdzie i w jakich sytuacjach można podawać taką informację i co może ona zawierać.

Można ją m.in. podawać w książkach telefonicznych i adresowych oraz na stronach internetowych i w broszurach. Po spełnieniu odpowiednich wymagań niektóre informacje mogą się znaleźć w prasie. Wolno też adwokatom podać dane na firmowym szyldzie.

Jeszcze ostrzejszy od adwokackiego zakaz reklamowania mają notariusze. Wynika on z [link=http://www.rp.pl/temat/415712.html]kodeksu etyki zawodowej notariusza[/link], którego § 7 mówi wprost, że „niedopuszczalna jest indywidualna reklama kancelarii notarialnej”.

Natomiast § 27 tego dokumentu mówi, że „do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej w jakiejkolwiek postaci”.

Przepisy ustanowione przez Krajową Radę Notarialną regulują też wygląd tablic na budynkach i zawartość stron internetowych, a nawet wielkość liter na szyldach.

Nieco bardziej liberalne w zakresie reklamy są przepisy dla radców prawnych. Ich kodeks etyki dopuszcza reklamę, choć ją ogranicza. Zasady są zawarte w rozdziale III, tytule 5 „Informacja o wykonywaniu zawodu i pozyskiwanie klientów”.

Taka reklama nie może być sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodu. Nie może wprowadzać w błąd.

Także doradca podatkowy nie może reklamować świadczonych przez siebie usług – wynika to z art. 38 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=03F262E4ECE7F08E8C116EB319B9546B?id=269316]ustawy o doradztwie podatkowym (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 73, poz. 443 ze zm.)[/link].

Zasady etyki tego zawodu mówią jednak, że doradcy mogą jednak informować o świadczonych usługach.

Te informacje powinny być obiektywne, rzetelne i wyważone, a także nie naruszać norm estetyki i dobrych obyczajów oraz godności zawodu. Konkretnie wykonujący ten zawód mają prawo podawać adresy pocztowe, e-mailowe, numery telefonów, faksów, liczbę zatrudnionych doradców.

Przy okazji wystąpień publicznych lub w publikacjach o charakterze profesjonalnym lub naukowym dozwolone jest podawanie tytułu „doradca podatkowy”, informacji o karierze zawodowej lub naukowej, a także o firmach, z którymi doradca podatkowy współpracuje, lub funkcji, którą pełni lub pełnił w samorządzie doradców.

Natomiast nie można podawać informacji o doradcy podatkowym lub spółce doradztwa podatkowego, jeżeli ma ona charakter wartościujący, zawiera porównania, element zachęty, nakłaniania, obiecywania lub gwarantowania skuteczności.

[ramka][b]Co w informacji prasowej może podać adwokat[/b]

Informacje mogą zawierać:

- znak towarowy lub graficzny kancelarii lub spółki,

- nazwę i adres kancelarii oraz imię i nazwisko adwokata, numery środków łączności, adres e-mailowy oraz nazwę strony internetowej,

- listę wspólników spółki wraz ze wskazaniem, który ze wspólników jest adwokatem, a jeśli w spółce powołane są osoby zarządzające – ich nazwiska ze wskazaniem pełnionych funkcji,

- listę osób stale współpracujących z kancelarią lub spółką,

- tytuł lub stopień naukowy adwokata,

- dane o rodzaju i zakresie świadczonej przez adwokata pomocy prawnej ze wskazaniem preferowanych dziedzin oraz współpracy z kancelariami zagranicznymi,

- dane o możliwości świadczenia pomocy prawnej w obcych językach,

- rok założenia oraz datę rozpoczęcia działalności,

- przynależność do izby adwokackiej.[/ramka]

Zakaz korzystania z reklamy, a także zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, dotyczy adwokatów. Szczegóły określa § 23a [link=http://www.rp.pl/temat/412810.html]kodeksu etyki adwokackiej[/link].

Mecenas może tylko informować o swojej działalności zawodowej. Informacja ta musi być rzetelna, zgodna z przepisami o ochronie konsumentów i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów