W tej kategorii oceniamy tylko prawomocne wyroki z 2018 r. Podobnie jak w poprzednich latach wyróżniamy wygrane sądowe w poszczególnych kategoriach prawa podatkowego: PIT, CIT, VAT, akcyzie, podatku od nieruchomości oraz w prawie materialnym i procesowym.
Ważne dla wszystkich
Konkurencja w tej dziedzinie była ogromna, gdyż uczestnicy rankingu zgłosili wiele ciekawych orzeczeń. Wyboru przełomowych wyroków dokonała kapituła rankingu „Rzeczpospolitej". Do udziału w niej zaprosiliśmy wybitnych przedstawicieli świata nauki: prof. Elżbietę Chojnę-Duch (przewodnicząca kapituły), prof. Hannę Litwińczuk, prof. Bogumiła Brzezińskiego, prof. Leonarda Etela oraz reprezentanta organizacji przedsiębiorców wiceprezydenta Pracodawców RP Piotra Kamińskiego. Członkiem kapituły jest też Anna Wojda, szefowa działu prawa „Rzeczpospolitej", ale nie głosuje i nie typuje wyroków do wyróżnień.
Kapituła doceniła orzeczenia, które mogą mieć przełomowe znaczenie dla ogółu podatników. Jedną z takich spraw jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (sygn. C-30/17) uzyskane przez firmę Deloitte, które kończy wieloletni spór w zakresie akcyzy od piw smakowych. Wyrok podważa niekorzystną, trwającą od 2001 r., praktykę polskich organów podatkowych pobierania akcyzy de facto od substancji smakowych dodanych po zakończeniu procesu fermentacji.
– To ważne rozstrzygnięcie dla wszystkich producentów tego typu wyrobów w całej Unii Europejskiej – uzasadniała prof. Elżbieta Chojna-Duch.
Członkowie kapituły docenili też wyroki, w których sądy bronią praw przedsiębiorców w tzw. sprawach karuzelowych. Nagrodę w kategorii VAT zdobyła – tak jak przed rokiem – firma MDDP. Kapituła doceniła uzyskany przez nią prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 351/18). Wynika z niego, że skarbówka nie może wymagać od przedsiębiorcy przeprowadzenia czynności sprawdzających, których nie mógł dokonać, np. przesłuchiwania kierowców co do tego, skąd rzeczywiście wiozą towar. Nie może też wymagać od nich dostępu do sprawozdań finansowych ich kontrahentów.