SEO copywriter, specjalista ds. e-marketingu, mediów społecznościowych, e-commerce, a ostatnio m-commerce – to tylko kilka z zawodów, o których nie śniło się absolwentom uczelni kończącym studia na przełomie wieków, a więc w niezbyt odległej przeszłości. Wtedy też nikt jeszcze nie prognozował, że wśród poszukiwanych kandydatów do pracy będą menedżerowie centrów usług biznesowych czy analitycy biznesowi w IT.
1. Praca z chmury
Dla dzisiejszych studentów i maturzystów to jednocześnie zła i dobra wiadomość. Zła, bo zmiany oznaczają, że trudno z pewnością stwierdzić, czy zawód dziś będący w cenie u pracodawców za kilka lat nie straci na atrakcyjności.
Dobra, bo za kilka lat pojawią się kolejne, nieznane dziś specjalizacje, które stworzą nowe możliwości na rynku pracy. Niektóre już się pojawiają, np. w związku z ekspansją cloud computingu, czyli przetwarzania danych w chmurze. Ta szybko rozwijająca się w ostatnich latach dziedzina IT już kreuje nowe specjalności, które wkrótce mogą się stać hitami portali rekrutacyjnych.
Wśród nich jest cloud broker, który (podobnie jak broker w ubezpieczeniach) pomaga i pośredniczy w wyborze rozwiązań IT w chmurze. Musi więc łączyć kompetencje informatyczne i biznesowe – podkreśla Radosław Ceplin ze stowarzyszenia EuroCloud Polska. Jak dodaje, rozwój cloud computingu zapewni też pracę dla programistów specjalizujących się w aplikacjach na urządzenia działające w chmurze (m.in. tablety), czy też prawników od ochrony danych osobowych.
2. Magia wielkich liczb
O ile cloud computing to przede wszystkim szansa dla informatyków, o tyle big data, czyli rynek przetwarzania ogromnych zbiorów danych z różnych dziedzin, stwarza możliwości pracy dla ekonomistów, marketingowców i socjologów – zwracają uwagę eksperci portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający firmy rekrutacyjnej Hays, twierdzi, że rozwiązania big data będą potrzebne przede wszystkim w telekomunikacji, sektorze e-commerce, bankowości – tam, gdzie firmy gromadzą ogromne ilości często dość chaotycznych informacji o swoich klientach .