jak wybrać dobry zawód na przyszłość

Inżynier z umiejętnością komunikacji oraz humanista z kompetencjami IT to coraz bardziej poszukiwani kandydaci.

Publikacja: 26.06.2013 01:48

jak wybrać dobry zawód na przyszłość

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

SEO copywriter, specjalista ds. e-marketingu, mediów społecznościowych, e-commerce, a ostatnio m-commerce – to tylko kilka z zawodów, o których nie śniło się absolwentom uczelni kończącym studia na przełomie wieków, a więc w niezbyt odległej przeszłości. Wtedy też nikt jeszcze nie prognozował, że wśród poszukiwanych kandydatów do pracy będą menedżerowie centrów usług biznesowych czy analitycy biznesowi w IT.

1. Praca z chmury

Dla dzisiejszych studentów i maturzystów to jednocześnie zła i dobra wiadomość. Zła, bo zmiany oznaczają, że trudno z pewnością stwierdzić, czy zawód dziś będący w cenie u pracodawców za kilka lat nie straci na atrakcyjności.

Dobra, bo za kilka lat pojawią się kolejne, nieznane dziś specjalizacje, które stworzą nowe możliwości na rynku pracy. Niektóre już się pojawiają, np. w związku z ekspansją  cloud computingu, czyli przetwarzania danych w chmurze. Ta szybko rozwijająca się w ostatnich latach dziedzina IT już kreuje nowe specjalności, które wkrótce mogą się stać hitami portali rekrutacyjnych.

Wśród nich jest cloud broker, który (podobnie jak broker w ubezpieczeniach) pomaga i pośredniczy w wyborze rozwiązań IT w chmurze. Musi więc łączyć kompetencje informatyczne i biznesowe – podkreśla Radosław Ceplin ze stowarzyszenia EuroCloud Polska. Jak dodaje, rozwój cloud computingu zapewni też pracę dla programistów specjalizujących się w aplikacjach na urządzenia działające w chmurze (m.in. tablety), czy też prawników od ochrony danych osobowych.

2. Magia wielkich liczb

O ile cloud computing to przede wszystkim szansa dla informatyków, o tyle big data, czyli rynek przetwarzania ogromnych zbiorów danych z różnych dziedzin, stwarza możliwości pracy dla ekonomistów, marketingowców i socjologów – zwracają uwagę eksperci portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający firmy rekrutacyjnej Hays, twierdzi, że rozwiązania big data będą potrzebne przede wszystkim w telekomunikacji, sektorze e-commerce, bankowości – tam, gdzie firmy gromadzą ogromne ilości często dość chaotycznych informacji o swoich klientach .

Teraz szukają sposobów, by je wykorzystać, w czym mają pomóc nowi specjaliści, na razie znani pod angielską nazwą data scientist. Porządkują oni dane o konsumentach, wychwytując z nich trendy i przekładając je na wskazówki dla biznesu. Jak podkreśla Michał Młynarczyk, tacy specjaliści muszą łączyć kompetencje z różnych dziedzin – umiejętność prowadzenia i analizy badań, programowania (zwłaszcza statystycznego) oraz wiedzę biznesową.

3. Zielone kołnierzyki

Połączenia kompetencji z różnych obszarów wymaga też nowa kategoria, tzw. green collars – zielonych (w odróżnieniu od białych i niebieskich) kołnierzyków, czyli specjalistów od nowych źródeł energii i proekologicznej transformacji w gospodarce. Tutaj znajdzie się miejsce m.in. dla absolwentów zamawianych studiów inżynierii środowiska.

Według autorów raportu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju obok specjalistów od energetyki odnawialnej na pracę będą mogli liczyć przedstawiciele nowych zawodów związanych z „zielonym stylem życia" – nowymi formami dietetyki, transportu i edukacji.

4. Humanista 2.0

Absolwentom kierunków humanistycznych sprzyja rosnące znaczenie kompetencji komunikacyjnych w biznesie. Firmy, które chcąc nie chcąc muszą rozwijać komunikację z konsumentami, a w zasadzie z jeszcze szerszą grupą tzw. interesariuszy, produkują coraz więcej informacji o sobie.

Już nie wystarczy drukowany raz na dwa lata folder. Niezbędna jest na bieżąco uaktualniana strona internetowa, stała obecność na portalach społecznościowych, firmowe wideo oraz blogi, raporty CSR, monitoring wizerunku firmy w sieci. Nie wspominając o komunikacji wewnętrznej.

Na przecięciu HR i marketingu rozwija się employer branding, który potrzebuje speców od budowania marki pracodawcy. To wszystko stwarza nowe możliwości pracy dla humanistów – o ile są otwarci na nowe technologie, kreatywni i innowacyjni. – Branża IT jest dziś coraz bliżej biznesu, więc szczególnie w sprzedaży potrzebuje ludzi, którzy w rozmowach z  klientami przełożą techniczny komunikat na język przyswajalny dla osób po stronie biznesu, którzy potrafią nawiązywać i rozwijać relacje z klientami – wyjaśnia Łukasz Pikuła, szef zespołu IT Sales w firmie rekrutacyjnej Antal International.

5. Kameleon z mozaiką kompetencji

Autorzy unijnego raportu „Emerging Skills and Competences"   zwracają uwagę, iż w wielu branżach, a zwłaszcza w sektorze usług, widać wyraźną tendencję do rozszerzania wymaganego zestawu umiejętności. Np. specjaliści w dziedzinie technologii IT muszą zdobywać umiejętności z zakresu marketingu czy zarządzania, a pracownicy sektora usług umiejętności w zakresie doradzania klientom i informatyczne. Co więcej, w dobie szybkich zmian technologicznych rośnie znaczenie kompetencji, które umożliwiają szybkie i elastyczne przystosowanie się do nowych zadań czy do zdobycia nowych kwalifikacji. Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan, zaznacza, że w Polsce na zmiany technologii nakłada się  problem z planowaniem inwestycji publicznych. Wysyp projektów infrastrukturalnych w latach 2008-12 wywołał gigantyczny popyt na drogowców i mostowców.

Teraz nastąpiła tu stagnacja. Przejściowa- jak ocenia Piotr Cieśliński, konsultant Antal International specjalizujący się w branży budowlanej. Przyszli inżynierowie powinni natomiast pomyśleć o kwalifikacjach w dziedzinie budownictwa kolejowego. W najbliższych latach ma na dobre ruszyć wielomilionowy program rozbudowy i modernizacji kolei, który zwiększy zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Piotr Cieśliński dodaje, że już teraz do poszukiwanych kandydatów należą np. projektanci  w branży sterowania ruchem kolejowym.

Rekrutując inżynierów  firmy coraz częściej obok „twardych" zawodowych kompetencji pytają o te interpersonalne. A centra usług IT od kandydatów oczekują  m.in. umiejętności rozwiązywania konfliktów, komunikacji pisemnej i ustnej oraz współpracy w grupie – także międzynarodowej.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak, a.blaszczak@rp.pl

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!