Skuteczna walka z marnowaniem czasu w pracy

Prawie dwie trzecie Polaków zapewnia, że nie wykorzystuje godzin pracy na prywatne sprawy. Do takich nadużyć przyznało się tylko 26 proc. pracowników.

Publikacja: 31.07.2013 02:57

Skuteczna walka z marnowaniem czasu w pracy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Monitoruj wydajność twoich pracowników. Śledź każdy ich ruch w Internecie – zachęca do swych usług jedna z wielu firm, które oferują  pracodawcom specjalne systemy monitoringu stanowisk pracy. Podobnych ofert są w sieci dziesiątki, a pracodawcy coraz chętniej korzystają z ich usług.  Inni po prostu odcinają załodze dostęp do portali społecznosciowych albo w ogóle do Internetu.

Być może dlatego – jak wynika z niedawnego badania firmy Sedlak & Sedlak i portalu Interia – zdecydowana większość, bo ponad 63 proc. internautów, zapewnia, że nie marnuje czasu w pracy, a konkretnie nie przeznacza go na sprawy niezwiązane z ich służbowymi obowiązkami (Służbowe marnowanie czasu np. na nieefektywnych zebraniach nie był0 objęte badaniem).

Tylko trzech na dziesięciu z prawie dwóch tysięcy uczestniczących w ankiecie Polaków  przyznało  się, że wykorzystuje godziny pracy  na prywatne zajęcia. Najczęściej poprzez korzystanie z Internetu w celach prywatnych, co robi zdecydowana większość z tej grupy, bo prawie siedmiu na dziesięciu badanych, czyli w sumie ponad 18 proc. wszystkich pracowników.

To niewiele w porównaniu z wynikami badania firmy Gemius sprzed dwóch lat, w których aż 93 proc. pracowników  przyznało się do korzystania z Internetu w celach prywatnych, czyli tzw. cyberslackingu. Jak wynika z badania Sedlak & Sedlak, amatorzy cyberslackingu najczęściej sprawdzają portale informacyjne, które zastąpiły poranną prasówkę przy kawie i przeglądają prywatną pocztę. Co trzeci zagląda do portali społecznościowych.

Poza korzystaniem z Internetu służbowy czas marnujemy też na dodatkowe przerwy i na plotki. Czy jednak zawsze marnujemy? Krzysztof Kosy, psycholog biznesu, twierdzi, że pogaduszki w pracy pozwalają dać upust negatywnym emocjom i obniżają stres. Z kolei amerykańscy badacze w eksperymencie opisanym niedawno przez „Wall Street Journal" (jego uczestnicy nosili czujniki monitorujące ich zachowanie) stwierdzili, że pogaduszki w firmie wręcz pomagają w efektywności, zwłaszcza gdy łączą pracowników z różnych działów. Nieformalne rozmowy np. w biurowej kuchni czy przy automacie z kawą sprzyjają integracji i wymianie pomysłów.

Jeśli jednak co piąta z osób   marnujących czas w pracy traci na prywatne sprawy  ponad 10 godzin tygodniowo,  to pracodawca zwykle ma  powody do obaw. Zwykle, bo  Krzysztof Kosy wspomina znajomego, który codziennie poświęcał ok. godziny na analizę wyników transferów piłkarskich, co pomagało mu  bardzo efektywnie  pracować przez resztę dnia.

Zdaniem psychologa, najlepiej gdy firma nie traktuje swych pracowników jak dzieci, którym trzeba odebrać zabawki, by odrobiły lekcje, ale zawiera z nimi kontrakt dorosłych. Wtedy nie chodzi o to, by ludzie co do minuty poświęcali firmie czas spędzony  w biurze, ale by uzyskali określone wyniki. To wymaga poprawy organizacji pracy, wprowadzenia np. zarządzania przez cele, określenia i opomiarowania efektów pracy.

– Pracodawca powinien mieć narzędzia, które pomogą ocenić, czy Kowalski coś wnosi do firmy. Trzeba postawić ludziom cele i znaleźć wskaźniki, które zmierzą ich wykonanie – wyjaśnia Krzysztof Kosy.

Marnowanie czasu jest zresztą problemem nie tylko pracodawcy, ale i pracownika. Szczególnie wtedy, gdy firma działa projektowo. Aż trzy czwarte uczestników badania stwierdziło, że pracuje po godzinach, przy czym co czwarty z nich przyznał, że marnuje czas w pracy. Tutaj pomocą mogą być szkolenia z zarządzania czasem, w które inwestuje   część dużych firm.

– Monitoruj wydajność twoich pracowników. Śledź każdy ich ruch w Internecie – zachęca do swych usług jedna z wielu firm, które oferują  pracodawcom specjalne systemy monitoringu stanowisk pracy. Podobnych ofert są w sieci dziesiątki, a pracodawcy coraz chętniej korzystają z ich usług.  Inni po prostu odcinają załodze dostęp do portali społecznosciowych albo w ogóle do Internetu.

Być może dlatego – jak wynika z niedawnego badania firmy Sedlak & Sedlak i portalu Interia – zdecydowana większość, bo ponad 63 proc. internautów, zapewnia, że nie marnuje czasu w pracy, a konkretnie nie przeznacza go na sprawy niezwiązane z ich służbowymi obowiązkami (Służbowe marnowanie czasu np. na nieefektywnych zebraniach nie był0 objęte badaniem).

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!