Nazwy te nieprzypadkowo zaczerpnięto ze świata przyrody – od razu nasuwają one skojarzenia z preferowanymi, całkowicie odmiennymi w obu przypadkach porami dnia. Jak łatwo się domyślić, najlepszą porą dnia dla pierwszego z chronotypów jest poranek – skowronek to przysłowiowy „ranny ptaszek", którego nie trzeba specjalnie wyciągać z łóżka z rana, ponieważ sam z werwą wstaje o świcie. Zmęczenie i spadek energii odczuwa dopiero około 16.00, a optymalną dla niego godziną na położenie się spać jest 22.00. Regenerację sił zapewnia mu 7–8-godzinny sen, zaś nieprzespana noc... burzy cały porządek następnego dnia.
Co innego sowa! Typ ten, na wszelkiego rodzaju aktywność szczególnie upodobał sobie czas od popołudnia do późnych godzin nocnych. Sowę trudno wybudzić ze snu o poranku, w jej przypadku, w sytuacji konieczności wczesnego wstawania, nie obędzie się bez budzika. Faza najlepszego samopoczucia pod względem wydolności energetycznej rozpoczyna się u przedstawicieli tej grupy około godziny 16.00 i trwa do 22.00. Nawet jeśli zdarzy im się zarwać noc, nie wpłynie to praktycznie w żaden sposób na wydajność w ciągu dnia.
To, jaki chronotyp reprezentujemy, zależy od kilku czynników: naszych genów, charakteru pracy i godzin nauki, wieku, płci, a nawet sezonu urodzenia. Stosunkowo rzadko zdarzają się modelowe przykłady 100-procentowej sowy czy skowronka, lepiej mówić więc o skłonnościach w stronę jednej lub drugiej opcji.
Czy świadomość własnego chronotypu może pomóc nam w określeniu najefektywniejszego czasu na naukę? Choć wiedza ta jest cenna, lepszym tropem do zbadania potencjału przyswajania informacji będzie sprawdzenie tzw. dobowego rytmu aktywności intelektualnej.
Wyże i niże intelektualne
Naszą aktywność intelektualną charakteryzuje cykliczność, oparta na fali następujących po sobie wyżów i niżów intelektualnych. Największy przypływ sprawności intelektualnej następuje rano, w godzinach między 6.00 a 13.30 i popołudniu – od 15.30 do ok. 21–22.00. Wniosek z tego taki, że najlepszą porą na wysiłek umysłowy jest okres od ranka do wczesnego popołudnia oraz godziny popołudniowo-wieczorne. Pozostałą częścią doby, a więc czasem pomiędzy 13.30 a 15.30, godzinami późnowieczornymi oraz nocą, władają intelektualne niże. W efekcie, nasza koncentracja i działalność umysłowa notuje wtedy tendencje zniżkowe.