Centra nowoczesnych usług biznesowych nie tylko szybko zwiększają zatrudnienie. W ostatnich latach stały się też jednym z bardziej atrakcyjnych pracodawców pod względem wysokości wynagrodzeń, nie wspominając o hojnych pakietach benefitów.
– Najwyższe wynagrodzenia otrzymują specjaliści obszarów IT oraz finansów, niższe oferowane są zazwyczaj w działach obsługi klienta oraz call center – twierdzi Wojciech Bartz, menedżer w agencji doradztwa personalnego Page Personnel, komentując jej najnowszy raport o zarobkach w usługach finansowo-księgowych.
Mniej popularne ?języki w cenie
Według danych branżowego stowarzyszenia ABSL obsługa procesów finansowo-księgowych oraz IT daje zatrudnienie największej liczbie, bo ponad połowie wszystkich 128 tys. pracowników zagranicznych centrów usług biznesowych w Polsce (zarówno centrów usług wspólnych – SSC, jak i outsourcingu – BPO).
Jak wynika z raportu Page Personnel, nawet absolwenci bez doświadczenia mogą tam czasem liczyć na pensję przewyższającą średnią krajową. Na przykład młodszy specjalista ds. księgowości zarobi w Warszawie nawet 4,7 tys. zł brutto miesięcznie. Jak jednak zastrzegają eksperci agencji, zdarza się to w przypadku kandydatów z biegłą znajomością mniej popularnych języków, np. skandynawskich czy niderlandzkiego. – O takim wynagrodzeniu na pewno nie mogą myśleć absolwenci ze znajomością bardziej popularnych języków, jak niemiecki, francuski, hiszpański czy włoski. Tutaj płace wynoszą ok. 3–3,5 tys. zł brutto – zaznacza Przemysław Czechowski z działu marketingu Page Personnel.
Spore różnice widać też w przypadku doświadczonych specjalistów, gdzie o wysokości zarobków decydują kwalifikacje, praktyka oraz języki obce. Z reguły każda kolejna kompetencja (czyli każdy dodatkowy język obcy, znajomość kolejnego systemu) dodaje 10 proc. do podstawy wynagrodzenia. W rezultacie różnice w zarobkach mogą sięgać niemal 100 proc. Przykładowo na stanowisku team leadera, zarządzającego pracą około dziesięciu osób w IT helpdesk, wynagrodzenie wynosi od 8 do nawet 15 tys. zł brutto w zależności od doświadczenia i lokalizacji.