Ponad jedna piąta osób urodzonych w latach 70. XX wieku przejawia styl zachowania, który w psychologicznym modelu DISC wyróżniającym cztery główne typy osobowości określa się jako D, czyli dominujący. Wiąże się on z pewnością siebie, stanowczością, nastawieniem na wyniki i otwartością na wyzwania, ale także z agresją, nadużywaniem władzy. Wśród czterdziestolatków przedstawiciele stylu D stanowią o połowę większą grupę niż w pokoleniu o dwie dekady młodszym – wynika z badania firmy doradczej Extended DISC Polska, udostępnionego „Rzeczpospolitej".
Z kolei wśród osób urodzonych w latach 90. znacznie częściej występuje styl I, czyli inspirujący, który wiąże się z otwartością, kreatywnością, a także z pobudliwością i dążeniem do popularności. W tej grupie przedstawicieli stylu I jest ponaddwukrotnie więcej niż typu D. (W pozostałych dwóch stylach zachowania: S – stabilnym i C – rozważnym, tak dużych różnic pokoleniowych nie widać).
– Nie mówimy, że jeden styl jest lepszy, a inny gorszy. Każdy z nich ma swoje mocne strony i ograniczenia. Kluczem jest dopasowanie stylu do stanowiska – podkreśla Romeo Grzębowski, prezes Extended DISC Polska. Zaznacza, że w każdym z nas występuje mieszanka stylów. Jednak w Polsce, gdzie w wielu firmach nadal mamy kulturę folwarku, silny jest stereotyp szefa typu D. Spora część menedżerów dobrze się zresztą w ten typ wpisuje. Problem w tym, że wśród ich podwładnych rośnie udział przedstawicieli stylu I z pokolenia, które nie akceptuje autorytarnego stylu zarządzania. – Te osoby nie chcą dystansu i firmowej hierarchii. Nie będą zostawać po godzinach dla obietnicy awansu za dwa lata, bo nie mają zamiaru poświęcać życia osobistego dla kariery. Szybko wychwytują też brak spójności u szefów – wyjaśnia Grzębowski.
Nie oznacza to jednak, że pokolenie Y jest (jak twierdzi część menedżerów i rekruterów) leniwe i nastawione wyłącznie na przyjemności. Młodzi też są skłonni do ciężkiej pracy, ale wtedy, gdy chodzi o coś więcej niż tylko o wzrost zysków firmy i wyższą premię; chcą, by ich praca miała sens. Zależy im na dobrej atmosferze i cenią sobie popularność– lubią pochwalić się znajomym ciekawym projektem, atrakcyjnym szkoleniem czy superbiurem swojej firmy.