Firmy potrzebują męskich i kobiecych technik działania

W kryzysie firmy chętniej sięgają po szefa w spódnicy, ale próba ratowania bankruta to duże ryzyko dla menedżerek

Publikacja: 17.10.2012 03:34

Firmy potrzebują męskich i kobiecych technik działania

Foto: Flickr

Ambitne kobiety radzą sobie ze szklanymi sufitami, ale zagrożeniem ich karier i wizerunku może być szklany klif, czyli większa gotowość firm do oddawania władzy „w kobiece ręce" w beznadziejnych sytuacjach, twierdzi Beata Krzywosz-Rynkiewicz profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

O szklanym klifie pierwsi zaczęli mówić naukowcy z brytyjskiego uniwersytetu w Exeter. Zwrócili uwagę na nasilony po kryzysie trend do szukania szefowych dla borykających się z problemami firm. To reakcja na kulturę macho w zarządzaniu, identyfikowaną często jako powód  finansowego krachu. Jednak dla kobiet taka pozorna okazja do sprawdzenia się jest jak szklany klif z ogromnym ryzykiem upadku. A ten potwierdziłby stereotyp, że kobieta gorzej radzi sobie z zarządzaniem.

Ten stereotyp może ograniczyć różnorodność w zarządach, gdy tymczasem to na niej firmy mogą najwięcej skorzystać, wynika z badania firmy doradczej Deloitte, która zanalizowała sposoby wywierania wpływu wybierane przez kobiety i mężczyzn na menedżerskich stanowiskach. Badanie objęło 242 menedżerów obu płci, wszystkich szczebli z największych spółek. Oceniano ich taktykę w rozwiązaniu konkretnych sytuacji biznesowych.

Okazało się, że niezależnie od płci polscy menedżerowie sięgają najczęściej po taktyki perswazyjne, w tym racjonalne uzasadnienie swych argumentów, inspirację i konsultację. Jednak kobiety wykorzystują te techniki jeszcze częściej niż mężczyźni; chętniej wpływają na innych przez pytanie ich o zdanie, włączanie do współpracy.

Jak podkreśla Halina Frańczak, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Deloitte, różnice w taktykach wywierania wpływu na podwładnych i współpracowników widać najwyraźniej na najwyższych i najniższych stanowiskach. Tam podział na „kobiecy" i „męski" styl zarządzania jest silniejszy (na najwyższych stanowiskach menedżerowie mają więcej odpowiedzialności, ale i więcej szans na bycie sobą).

Gdyby jednak ograniczyć analizę do menedżerów średniego szczebla, można by uznać, że kobiety i mężczyźni działają tak samo – panie równie często sięgają po taktyki wymuszania, czyli presję, tworzenie koalicji i wymianę.

Halina Frańczak wyjaśnia, że na średnim szczeblu jest największa wewnętrzna konkurencja wśród menedżerów, którzy muszą udowadniać swą skuteczność nagradzaną awansem. W rezultacie wszyscy stosują twarde „męskie" taktyki, które szybko przynoszą efekty. Beata Krzywosz-Rynkiewicz zaznacza, że presja wcale nie musi oznaczać brutalności, można skłonić ludzi do działania, przedstawiając im zagrożenia.

To skutecznie mobilizuje w kryzysie, podobnie jak taktyki transakcyjne (teraz zaciskamy pasa, ale potem jest szansa na większe premie). Jeśli jednak chcemy budować zaangażowanie, stabilność i lojalność pracowników, lepiej sprawdzą się „kobiece" taktyki perswazji i budowania koalicji.

Beata Krzywosz-Rynkiewicz zwraca uwagę, że one też bardziej sprzyjają innowacyjności w firmach, do której nie zachęca praca pod presją czy w obliczu zagrożeń. Jak wynika z raportu, charakterystyczne dla kobiet taktyki wpływu, które mogą przyczynić się do umacniania pozycji firm na rynku, w kryzysie są szczególnie skuteczne. Pomagają pozytywnie wpływać na lojalność pracowników gdy trudniej o motywację przez taktykę wymiany, np. premię finansową za dodatkowy wysiłek. Jak wynika z badania, dla większości Polaków płeć szefa nie ma znaczenia, ale to mężczyźni częściej twierdzą, że wolą przełożonego kobietę...

Ambitne kobiety radzą sobie ze szklanymi sufitami, ale zagrożeniem ich karier i wizerunku może być szklany klif, czyli większa gotowość firm do oddawania władzy „w kobiece ręce" w beznadziejnych sytuacjach, twierdzi Beata Krzywosz-Rynkiewicz profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

O szklanym klifie pierwsi zaczęli mówić naukowcy z brytyjskiego uniwersytetu w Exeter. Zwrócili uwagę na nasilony po kryzysie trend do szukania szefowych dla borykających się z problemami firm. To reakcja na kulturę macho w zarządzaniu, identyfikowaną często jako powód  finansowego krachu. Jednak dla kobiet taka pozorna okazja do sprawdzenia się jest jak szklany klif z ogromnym ryzykiem upadku. A ten potwierdziłby stereotyp, że kobieta gorzej radzi sobie z zarządzaniem.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!