Najbardziej użyteczne doświadczenie na rynku pracy? Prawie 90 proc. polskich studentów i absolwentów dobrych publicznych uczelni w   badaniu firmy Deloitte odpowiada na to pytanie jednym  zdaniem – praktyka  związana z kierunkiem studiów.  Najlepiej też, by była płatna i to na poziomie powyżej  płacy minimalnej. Młodzi ludzie oczekują tu średnio 1,45 tys. zł netto.

Jak wynika z ankiety, która objęła prawie 1300 młodych osób, rzeczywistość jest dość odległa od planów – praktyki  związane z kierunkiem studiów ma za sobą znacznie mniej, bo 60 proc. badanych. Nie pytano ich, jak często były to płatne staże, lecz  według   analizy portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl w 2012 r. około 40 proc. ofert praktyk i staży nie wspominało o wynagrodzeniu.

Przybywa jednak pracodawców, którzy traktują letnie praktyki  nie jako koszt, ale  inwestycję w potencjalnych pracowników. Wśród nich są członkowie Polskiej Rady Biznesu, która w tym roku już po raz 10. organizuje stażowy program „Kariera". W jego tegorocznej edycji uczestniczy 27 firm, które przygotowały   prawie 90 miejsc dla utalentowanych studentów i absolwentów. Mogą oni zabiegać o płatne dwu–trzymiesięczne letnie praktyki w takich firmach jak Bakaland, Ergo Hestia, Ipopema Securities, PZU, Pelion, Kulczyk Holdings.

Marian Owerko, wiceprezes PRB, zaznacza, że poprzeczka  podczas selekcji jest ustawiona tak wysoko, że liczba uczestników – podobnie jak w poprzednich latach – nie przekroczy raczej piećdziesiątki. „Rz" jest partnerem medialnym programu. więcej: programkariera.pl

Akcja „Rz" pod patronatem  Polskiej Rady Biznesu

„Biznes wspiera młodych" – to hasło rozpoczętej w marcu tego roku akcji  „Rzeczpospolitej", nad którą patronat objęła Polska Rada Biznesu. Redakcja „Rz" wspólnie ze środowiskiem biznesowym chce wypracować rekomendacje dla administracji publicznej.  Zbieramy pomysły przedsiębiorców, naukowców oraz studentów i absolwentów,  jak efektywnie walczyć z bezrobociem wśród młodych ludzi i jak zatrzymać emigrację tych najbardziej przedsiębiorczych. A także jak zaktywizować pracodawców do wspierania najmłodszych kadr na rynku pracy. O różnych aspektach tych wyzwań piszemy nie tylko w „Rz", ale i w innych tytułach naszego wydawcy Gremi Media.