Firmy nie są gotowe do łowienia dobrych pracowników

Co drugi z dyrektorów personalnych na świecie twierdzi, że mimo kryzysu i wysokiego bezrobocia trudno znaleźć idealnych kandydatów do pracy. Wśród polskich szefów HR pesymistów jest dwukrotnie mniej, co jednak wcale nie znaczy, że sobie lepiej radzą ze zdobyciem dobrych pracowników.

Publikacja: 26.05.2013 11:18

Firmy nie są gotowe do łowienia dobrych pracowników

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska MS Magda Starowieyska

Łowcy głów w Polsce niechętnie mówią, jaka część rekrutacji okazuje się porażką. Z amerykańskich badań wynika jednak, że  całkiem sporo – bo prawie co drugi nowo zatrudniony pracownik w ciągu pierwszych 18 miesięcy pracy  zawodzi  pokładane w nim nadzieje (odchodzi, zostaje zwolniony etc.) zaś w przypadku szefów –nawet  58 proc.(Potwierdza to całkiem niedawna seria wymian prezesów np. Yahoo czy HP).

Według serwisu LeadershipIQ,  tak naprawdę tylko w co piątym przypadku można mówić o sukcesie... (Dbające o swą renomę agencje oferują „gwarancję" na kandydata- co oznacza, że są gotowe wyszukać innego, jeśli ten polecony nie sprawdzi się w okresie próbnym).

Nieświadomi optymiści

Najłatwiej o pomyłkę w doborze, gdy pracodawca sam nie bardzo potrafi określić, kogo szuka.- Gdy pytam niektóre firmy o cele stawiane przed osobą, która ma dołączyć do organizacji, większość ich po prostu nie określa lub wskazuje cele miękkie, bardzo trudne do zmierzenia- twierdzi Paweł  Wierzbicki, szef polskiej spółki doradztwa personalnego  Michael Page. Według niego, to dlatego,że większość polskich firm nie stosuje jeszcze systemów zarządzania przez cele, ani też   pomiarów efektywności pracy i procesów rekrutacji (KPI – key performance indicators).

-  W rezultacie rekrutacje w Polsce często ocenia się przede wszystkim poprzez sam fakt zatrudnienia pracownika, a nie poprzez wyniki osiągnięte przez niego po określonym czasie pracy-dodaje Wierzbicki. Być może po części stąd się bierze optymizm polskich menedżerów HR, którzy w „Globalnym  Barometrze  HR 2013", badaniu    przeprowadzonym  Michael Page wśród 4300 menedżerów i dyrektorów HR z całego świata, dużo lepiej oceniają rynek rekrutacyjny niż ich koledzy z innych krajów. O ile w Polsce 27 proc. szefów HR uważa,że trudno teraz pozyskać idealnych kandydatów, to średnia światowa jest prawie dwukrotnie wyższa.

Nie wynika to bynajmniej z braku kandydatów do pracy i to takich, którzy mogą się pochwalić wymaganiami przez firmy kwalifikacjami. Tyle tylko,że teraz i  rekruterzy i eksperci ds. HR przyznają,że teraz poprzeczka wymagań poszła w górę. Firmy mogąc przebierać w chętnych mnożą wymagania oraz testy niekiedy wpędzając się same w ślepą uliczkę.

- Niestety nadal nie mamy sprawdzonej metody identyfikacji ludzi  utalentowanych i dostatecznie zmotywowanych, choć w największych firmach można zaobserwować niezwykłe techniki stosowane w imię mierzenia kreatywności  lub „dopasowania do kultury firmy – twierdzi  William  Poundstone, autor bestsellera „Czy jesteś wystarczająco bystry,żeby pracować  w Google?", który podaje dziesiątki przykładów abstrakcyjnych problemów i najbardziej "odjechanych" pytań mających  wyłowić najlepszych ludzi do pracy(nie tylko w Google, ale i w innych firmach). Sypiąc zagadkami, przykładami zadań  matematycznych   i zaskakujących  pytań zadawanych kandydatom (w tym np. Jakim jesteś zwierzęciem ?) Poundstone zaznacza, że niekiedy sami rekrutujący nie bardzo wiedzą, czemu dane pytanie ma służyć ...

Obietnica podwyżki to za mało

Tymczasem, według zasady Pareto,którą potwierdzają też badania HR,  grupa osób stanowiących najcenniejsze zasoby firm, czyli talentów, stanowi  tylko ok. 20 proc. wszystkich pracowników. Paweł Wierzbicki twierdzi,że  to właśnie o tych ludzi warto zabiegać, choć nawet w kryzysie nie jest ich łatwo pozyskać. Bo to często o nich konkurują pracodawcy.

- Osoby  osiągające ponadprzeciętne wyniki w swojej działalności i reprezentujące wysokie zaangażowanie w realizowane projekty często otrzymują zaproszenia do rozmów rekrutacyjnych. Zwykle są to jednocześnie osoby bardzo wymagające z punktu widzenia pozyskania do organizacji- dodaje szef Michael Page oceniając,że polscy pracodawcy nie są na ogół przygotowani do skutecznego pozyskiwania utalentowanych kandydatów. Bo takim osobom trzeba przedstawić bardzo konkretną ofertę.

Nie chodzi tylko o przyszłe zarobki, ale o wszelkie informacje dotyczące stanowiska, zakresu obowiązków, odpowiedzialności oraz uprawnień, a także potencjalnej ścieżki rozwoju kariery. Z tym wielu pracodawców ma problem- jeśli nawet mają upatrzonego kandydata,  to niekiedy poza pieniędzmi, tak naprawdę niewiele mogą mu  zaproponować.

-  Trzeba wzbudzić zainteresowanie ofertą pracy u kandydata,  zachęcić do zmiany pracy pokazując co zyskają w nowej firmie, jak się rozwiną, jakie umiejętności nabędą, a nie wymagać od nich motywacji do zmiany pracodawcy od pierwszej minuty spotkania. A właśnie to jest jednym z najczęściej popełnianych przez firmy błędów- podkreśla Paweł Wierzbicki.

Łowcy głów w Polsce niechętnie mówią, jaka część rekrutacji okazuje się porażką. Z amerykańskich badań wynika jednak, że  całkiem sporo – bo prawie co drugi nowo zatrudniony pracownik w ciągu pierwszych 18 miesięcy pracy  zawodzi  pokładane w nim nadzieje (odchodzi, zostaje zwolniony etc.) zaś w przypadku szefów –nawet  58 proc.(Potwierdza to całkiem niedawna seria wymian prezesów np. Yahoo czy HP).

Według serwisu LeadershipIQ,  tak naprawdę tylko w co piątym przypadku można mówić o sukcesie... (Dbające o swą renomę agencje oferują „gwarancję" na kandydata- co oznacza, że są gotowe wyszukać innego, jeśli ten polecony nie sprawdzi się w okresie próbnym).

Pozostało 85% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!