Pytani o najważniejsze cechy dobrych pracowników polscy szefowie na czele listy wymieniają najczęściej zaangażowanie. Nic dziwnego, bo zaangażowani pracownicy rzadziej chodzą na zwolnienia (wysoki wskaźnik absencji chorobowej jest jedną z oznak niskiego zaangażowania ) i są bardziej wydajni.
Według amerykańskich badań Gallupa, w firmach produkcyjnych zaangażowani robotnicy są o jedną piątą bardziej wydajni od pozostałych kolegów. Na zaangażowanie zwracają też coraz większą uwagę polskie firmy.
Cecha charakteru
– W ostatnich latach nastąpiła tu ogromna zmiana: coraz rzadziej trzeba zarządy edukować, przekonywać czy udowadniać, że budowanie zaangażowania jest ważne. Świadomość w tym obszarze zdecydowanie wzrosła. Pracodawcy zaczęli doceniać wpływ zaangażowania na biznes – ocenia Magdalena Warzybok, dyrektor Praktyki Talent w polskim oddziale firmy Aon Hewitt, która współpracowała w badaniu PARP na temat zaangażowania pracowników i przywództwa w polskich firmach. Cezary Klimont, dyrektor finansowy Totalizatora Sportowego, przyznaje, że nie jest łatwo obliczyć wpływ poziomu zaangażowania pracowników na wyniki finansowe firmy – wymaga to współpracy kilku działów, m.in. finansów, marketingu, sprzedaży i HR. – Na pewno zaangażowanie ludzi przekłada się na innowacyjność firmy, na nowe pomysły i produkty – zaznacza.
Jak firmy mogą sobie to zapewnić? – Wiele osób sądzi, że zaangażowanie zależy przede wszystkim od charakteru pracownika. Tymczasem to organizacje mają ogromny wpływ na budowanie zaangażowania. Nie jest to wrodzona cecha pracownika – podkreśla Magdalena Warzybok, dodając, że prawie każdy, zaczynając pracę w nowej firmie, jest w pełni zaangażowany w swoje obowiązki. Jednak po roku odsetek zaangażowanych spada do 40–50 procent. – To oznacza, że firma dostaje na wejściu cenny kapitał, którego nie potrafi wykorzystać – zwraca uwagę ekspert Aon Hewitt.
Badanie PARP i Aon Hewitt potwierdza, że bardzo wiele zależy od menedżerów – zwłaszcza tych na samym szczycie firm. Na pozór związek między stylem zarządzania prezesa a zaangażowaniem szeregowego pracownika odległego od szefa o kilka szczebli w hierarchii firmy wydaje się niewielki. Jednak to od prezesa i reszty zarządu zależy czynnik, który w największym stopniu wpływa na zaangażowanie ludzi; identyfikacja z firmą oraz zawodowe plany na przyszłość. To pracownicy, którzy widzą swoją rolę i karierę w firmie w dłuższej perspektywie, są najbardziej zadowoleni i zmotywowani w pracy.