Reklama
Rozwiń
Reklama

Ustawowe wyrównanie przywilejów przy zatrudnianiu pracowników samorządowych

Zmiana podstawy zatrudnienia burmistrzów warszawskich dzielnic spowodowała tylko tyle, że będą oni uprawnieni do zainkasowania odpraw wypłacanych na koniec kadencji.

Publikacja: 05.12.2013 08:30

Ustawowe wyrównanie przywilejów przy zatrudnianiu pracowników samorządowych

Foto: www.sxc.hu

Do takich wniosków skłania lektura obowiązującej od 1 września 2013 r., a uchwalonej 10 maja 2013 r. nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Jej przepisy przekształciły automatycznie stosunki pracy burmistrzów, wiceburmistrzów i pozostałych członków warszawskich dzielnic z umownych na powstające w wyniku wyboru.

– Rozwiązanie to jest oczywistą i bezsensowną fikcją – mówi Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Osoby te zostały wybrane trzy lata temu, ale tylko do pełnienia funkcji, a ich stosunek pracy został zawarty osobno – w drodze umowy z urzędem m.st. Warszawy.

– Jedyne nasuwające się wytłumaczenie to takie, iż dzięki temu ci pracownicy „z wyboru" zainkasują na koniec swych funkcji trzymiesięczne odprawy, bo projekt równocześnie poszerza o tych właśnie pracowników przepis art. 40 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych określający właśnie zakres podmiotowy owej odprawy –wyjaśnia ekspert.

Co więcej, ustawodawca, zmieniając sposób nawiązania stosunku pracy z burmistrzami warszawskich dzielnic, nie zadbał o doprecyzowanie, kto jest ich pracodawcą i kto wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy. Może się to okazać problemem już przy okazji najbliższych wyborów.

Reklama
Reklama

– Wszak wybiera ich rada dzielnicy, a dzielnica jako jednostka pomocnicza gminy ma zdolność bycia pracodawcą – wskazuje Stefan Płażek. – I kto wtedy ustali np. wynagrodzenie tych osób? Jeśli po staremu prezydent Warszawy, to cała operacja nie wiadomo czemu miała służyć. Jeśli rada dzielnicy (jak w wypadku burmistrza miasta), to brak na to przepisu – dodaje ekspert.

Co więcej, ustawodawca nie zadbał nawet o to, aby nowelizując ustawę o pracownikach samorządowych, zmienić w odpowiednim zakresie przepisy samorządowego rozporządzenia płacowego. Akt ten w dalszym ciągu zalicza burmistrzów (zastępców i członków warszawskich dzielnic) do kategorii pracowników umownych.

– To ewidentny błąd legislacyjny, powodujący niezgodność przepisów wykonawczych z ustawą – zaznacza prof. Andrzej Szewc z Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Bytomiu.

Zmiana podstawy zatrudniania warszawskich burmistrzów spowodowała także to, że przestały ich obowiązywać jakiekolwiek wymagania kwalifikacyjne. Ustawa o pracownikach samorządowych stanowi bowiem, że np. kryterium wykształcenia dotyczy wyłącznie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy (art. 6 ust. 3 i 4 ustawy).

Do takich wniosków skłania lektura obowiązującej od 1 września 2013 r., a uchwalonej 10 maja 2013 r. nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Jej przepisy przekształciły automatycznie stosunki pracy burmistrzów, wiceburmistrzów i pozostałych członków warszawskich dzielnic z umownych na powstające w wyniku wyboru.

– Rozwiązanie to jest oczywistą i bezsensowną fikcją – mówi Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Prawo karne
Zabezpieczenie majątku Zbigniewa Ziobry to nie represja
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Prawo w Polsce
Rozliczenia rządów PiS przez Waldemara Żurka. Przeważają negatywne oceny
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Spadki i darowizny
Jak napisać skuteczny testament? O ważności wydziedziczenia i zachowku
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Spadki i darowizny
Prostsze formalności spadkowe. Sejm znowelizował ustawę o księgach wieczystych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama