Gdzie złożyć wniosek o przyznanie świadczenia emerytalnego

Miejsce zamieszkania, a nie zameldowania, powinno przesądzać o tym, do której jednostki ZUS trzeba się udać, by złożyć dokumenty i wystąpić o emeryturę. ZUS ciągle jednak patrzy na meldunek

Publikacja: 03.04.2012 07:56

Gdzie złożyć wniosek o przyznanie świadczenia emerytalnego

Gdzie złożyć wniosek o przyznanie świadczenia emerytalnego

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Zameldowanie to nie to samo co zamieszkanie. Adres z dowodu nie przesądza o tym, gdzie ktoś w rzeczywistości mieszka. To oczywiste. I jeśli przepisy mówią o właściwości miejscowej powiązanej z miejscem zamieszkania, to żaden organ nie może w drodze dowolności interpretacyjnej przyjąć, że jest ono tożsame z miejscem zameldowania. Szczególnie gdy przepisy danej ustawy nie mówią o tym wprost i nie precyzują obu tych pojęć.

Skoro więc ustawodawca na gruncie emerytalnym mówi o miejscu zamieszkania, a nieobowiązujące przepisy aktu niższego rzędu – rozporządzenia – mówią o zameldowaniu, to nie ma mowy, by ZUS dowolnie i wymiennie traktował obie te właściwości.

Problem u rzecznika

Ubiegając się o emeryturę czy rentę, trzeba złożyć w tej sprawie odpowiedni wniosek wraz z załączoną dokumentacją. Decyzje w sprawach świadczeń wydają i wypłacają je organy rentowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Tak stanowi art. 115 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.). Jednak praktyka w tym zakresie jest inna. Otóż ustalając właściwą dla rozpatrzenia danej sprawy jednostkę organizacyjną, ZUS bierze pod uwagę miejsce stałego zameldowania ubezpieczonego/świadczeniobiorcy.

Na stronie administrowanej przez ZUS e-inspektorat można przeczytać: „Postępowanie w sprawie wszczyna się na podstawie wniosku osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika zgłoszonego osobiście lub za pośrednictwem urzędu pocztowego w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS. Właściwą do rozpatrzenia wniosku jest jednostka według miejsca zameldowania osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia".

Ostatnio na problem ten zwrócił uwagę rzecznik praw obywatelskich. Z uzyskanych przez Biuro Rzecznika wyjaśnień (zawartych m.in. w piśmie dyrektora Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych ZUS z 6 września 2011 r.) wynika, że w celu ujednolicenia właściwości związanej z przyjmowaniem wniosków oraz wydawaniem decyzji a także wypłatą świadczeń przyjęto praktykę, że oddziałem właściwym jest ten, na którego terenie wnioskodawca zameldowany jest na pobyt stały i fakt ten stwierdzony jest w dokumencie tożsamości.

Podstawy już nie ma

Stanowisko ZUS oparte jest na nieobowiązujących już przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (DzU nr 10, poz. 49 ze zm.). Od 22 listopada 2011 r. uchyliło je rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenie emerytalno-rentowe (DzU nr 237, poz. 1412). Jednak te przepisy nie zawierają regulacji dotyczących właściwości miejscowej jednostek organizacyjnych ZUS. A skoro tak, to art. 115 ustawy emerytalnej należy stosować wprost.

Konieczna podróż

Takie restrykcyjne podejście ZUS i, co ważniejsze, niemające uzasadnienia w obowiązujących przepisach rodzi poważne konsekwencje dla interesantów. Szczególnie jeśli przyszły świadczeniobiorca zameldowany jest w jednym województwie, na stałe zaś zamieszkuje w innym (np. gdy pomaga przy wychowywaniu wnuków swoim dzieciom). Nietrudno sobie wyobrazić, jakie niedogodności wiążą się z tym dla interesantów zmuszonych do pokonania wielu kilometrów w celu załatwienia jednej sprawy urzędowej. A sytuacje tego typu nie należą do rzadkości. Pół biedy, gdy chodzi przy tym o złożenie dokumentów, np. kolejnego świadectwa pracy, bo można to zrobić w dowolnej jednostce ZUS, a ten przekaże go do właściwego oddziału. Gorzej jest już, jeśli chciałoby się wyciągnąć kserokopię jakiegoś dokumentu czy pobrać zaświadczenie o wysokości pobieranego świadczenia.

W ocenie rzecznika przedstawiony pogląd ZUS i oparta na nim praktyka pozostają w sprzeczności z art. 115 ust. 1 ustawy emerytalnej oraz rozumieniem miejsca zamieszkania osoby fizycznej w ujęciu art. 25 kodeksu cywilnego. W sytuacji bowiem, gdy ustawa emerytalna nie zawiera własnej definicji miejsca zamieszkania, uzasadnione wydaje się przyjęcie definicji wynikającej właśnie z art. 25 k.c. Stanowi on, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której przebywa ona z zamiarem stałego pobytu. Co ważne, przepisy ustawy emerytalnej nie obligują do posiadania zameldowania w celu ubiegania się o emeryturę czy rentę.

Warto w tym kontekście przypomnieć, że przewidziane jest zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2014 r., co spowoduje konieczność ponownego określenia zasad ustalania właściwości miejscowej jednostek ZUS.

Oświadczenie przepustką

Przyszli emeryci, którzy chcą załatwić sprawę emerytalną w miejscu swego stałego pobytu, zawsze mogą powołać się na § 19 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia z 11 października 2011 r. Stanowi on, że okoliczności dotyczące miejsca pobytu lub zamieszkania świadczeniobiorcy mogą być ustalone na podstawie oświadczenia zainteresowanego złożonego w formie pisemnej lub ustnej do protokołu, jeżeli istnieją niedające się usunąć w inny sposób wątpliwości dotyczące miejsca zamieszkania zainteresowanego. Informacje zawarte w dokumencie tożsamości nie są więc wyłącznym środkiem dowodowym w powyższej kwestii.

Obowiązki pracodawcy przyszłego emeryta

Co musi zrobić pracodawca, gdy jego podwładny odchodzi na emeryturę, określa art. 125 ust. 1 ustawy emerytalnej.

Mówi, że szef powinien wtedy:

>> współdziałać z zatrudnionym w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,

>> wydawać jemu i organowi rentowemu zaświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia i jego wysokości,

>> przygotować wniosek o emeryturę i przedłożenia za zgodą przyszłego świadczeniobiorcy na co najmniej 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę.

Nie jest konieczne, by to pracodawca kompletował wniosek o emeryturę. O przyznanie świadczenia występuje bowiem zainteresowany i to on może złożyć w tej sprawie podanie do ZUS, bez pośrednictwa swojej firmy.

Obowiązkiem pracodawcy jest jednak zawsze sporządzenie zaświadczenia o wysokości wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy na druku ZUS Rp-7. Na podstawie tego dokumentu ZUS ustala podstawę wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych.

Zameldowanie to nie to samo co zamieszkanie. Adres z dowodu nie przesądza o tym, gdzie ktoś w rzeczywistości mieszka. To oczywiste. I jeśli przepisy mówią o właściwości miejscowej powiązanej z miejscem zamieszkania, to żaden organ nie może w drodze dowolności interpretacyjnej przyjąć, że jest ono tożsame z miejscem zameldowania. Szczególnie gdy przepisy danej ustawy nie mówią o tym wprost i nie precyzują obu tych pojęć.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów