Zameldowanie to nie to samo co zamieszkanie. Adres z dowodu nie przesądza o tym, gdzie ktoś w rzeczywistości mieszka. To oczywiste. I jeśli przepisy mówią o właściwości miejscowej powiązanej z miejscem zamieszkania, to żaden organ nie może w drodze dowolności interpretacyjnej przyjąć, że jest ono tożsame z miejscem zameldowania. Szczególnie gdy przepisy danej ustawy nie mówią o tym wprost i nie precyzują obu tych pojęć.
Skoro więc ustawodawca na gruncie emerytalnym mówi o miejscu zamieszkania, a nieobowiązujące przepisy aktu niższego rzędu – rozporządzenia – mówią o zameldowaniu, to nie ma mowy, by ZUS dowolnie i wymiennie traktował obie te właściwości.
Problem u rzecznika
Ubiegając się o emeryturę czy rentę, trzeba złożyć w tej sprawie odpowiedni wniosek wraz z załączoną dokumentacją. Decyzje w sprawach świadczeń wydają i wypłacają je organy rentowe właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Tak stanowi art. 115 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.). Jednak praktyka w tym zakresie jest inna. Otóż ustalając właściwą dla rozpatrzenia danej sprawy jednostkę organizacyjną, ZUS bierze pod uwagę miejsce stałego zameldowania ubezpieczonego/świadczeniobiorcy.
Na stronie administrowanej przez ZUS e-inspektorat można przeczytać: „Postępowanie w sprawie wszczyna się na podstawie wniosku osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika zgłoszonego osobiście lub za pośrednictwem urzędu pocztowego w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS. Właściwą do rozpatrzenia wniosku jest jednostka według miejsca zameldowania osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia".
Ostatnio na problem ten zwrócił uwagę rzecznik praw obywatelskich. Z uzyskanych przez Biuro Rzecznika wyjaśnień (zawartych m.in. w piśmie dyrektora Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych ZUS z 6 września 2011 r.) wynika, że w celu ujednolicenia właściwości związanej z przyjmowaniem wniosków oraz wydawaniem decyzji a także wypłatą świadczeń przyjęto praktykę, że oddziałem właściwym jest ten, na którego terenie wnioskodawca zameldowany jest na pobyt stały i fakt ten stwierdzony jest w dokumencie tożsamości.