Dotacje dla bezrobotnych: Dobry biznesplan to połowa sukcesu

Osoba, która chce skorzystać z dotacji PUP na uruchomienie własnego biznesu, musi przekonać urzędników, że publiczne pieniądze nie zostaną wyrzucone w błoto i nie stanie ona wkrótce w kolejce po świadczenia

Publikacja: 12.02.2013 06:15

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie trzeba przygotować biznesplan. Pozwoli on oszacować szanse dla planowanego. Łatwiej jest też potem wypełnić wniosek o dotację.

Biznesplan to nic innego jak analiza opłacalności inwestycji. Warto posiąść umiejętność jego sporządzania, bo żądają go różne instytucje udzielające dotacji i kredytów. Przydaje się również na etapie planowania rozwoju własnej firmy, nawet wtedy, gdy nie potrzebujemy żadnego finansowania z zewnątrz.

W Internecie roi się od ofert sprzedaży gotowych biznesplanów dla różnych rodzajów przedsięwzięć. Kosztują niewiele, ale ich wadą jest to, że nie uwzględniają specyfiki rynku, na którym ma działać konkretna firma, ani wymagań lokalnego PUP. Są to raczej wzorce, które trzeba sobie samodzielnie dostosować. Oczywiście można także zamówić indywidualny wniosek o dotację wraz z biznesplanem, który jest wykonywany pod konkretne przedsięwzięcie i pod wymagania konkretnego PUP. Koszt takiej usługi to od 300 do 600 złotych.

Większość urzędów zadowala się uproszczonym biznesplanem, który jest częścią wniosku o jednorazowe dofinansowanie albo załącznikiem do niego. Często można pobrać odpowiedni formularz ze strony internetowej urzędu. Jego samodzielne wypełnienie nie powinno nastręczać trudności większości osób, zwłaszcza jeśli przeczytają przedstawione niżej wskazówki.

Biznesplan powinien być zwięzły, zrozumiały i przekonujący. Należy więc unikać zbyt długich opisów w kolejnych jego punktach, a także sformułowań w rodzaju „liczę, że...", „mam nadzieję". Mile widziane są tabele, diagramy, wykresy.

Ważne pytania, na które powinien odpowiadać biznesplan

- Na czym polega pomysł na biznes?

- Czy przyszły przedsiębiorca ma potrzebne kwalifikacje?

- Jaki cel chce osiągnąć, w jaki sposób i w jakim czasie?

- Jaka jest sytuacja branży, w której chce działać?

- Co unikalnego może wnieść na rynek? Czym się wyróżniać?

- Kto ma być odbiorcą jego towarów, usług?

- Jakie jest zapotrzebowanie na produkt, usługę oraz siła nabywcza odbiorców?

- W jaki sposób przedsiębiorca może pozyskać klientów, odbiorców?

- Czy i jaka jest konkurencja na rynku?

- W czym nowa firma będzie od niej lepsza?

- Jakich pracowników trzeba zatrudnić?

- Ile pieniędzy potrzeba na realizację przedsięwzięcia?

- Co stanowi wkład własny przedsiębiorcy?

- Kiedy i jakich zysków spodziewa się firma na kolejnych etapach działalności?

- Co może stanowić szansę, a co zagrożenie dla powodzenia przedsięwzięcia?

- Jaki jest plan dalszego rozwoju firmy?

Oto niezbędne elementy uproszczonego biznesplanu dla PUP:

- Wstęp (streszczenie)

Przedstaw w nim krótko siebie i swój pomysł na biznes, akcentując jego atuty. Napisz, dlaczego akurat to chcesz robić, wymień swoje atuty. Podaj hasło, które będzie wizytówką twojej firmy. Napisz, co chcesz osiągnąć, np. wskazaną liczbę klientów, udział procentowy w lokalnym rynku, miesięczny lub roczny zysk. Określ przewidywane nakłady, ewentualny wkład własny, dochód, jaki masz zamiar uzyskać, i czas, w którym zamierzasz osiągnąć zwrot z inwestycji.

- Informacja o wnioskodawcy

Opisz swoje kwalifikacje: wykształcenie, potwierdzone dyplomem lub certyfikatem kursy i szkolenia, doświadczenie zawodowe, inne przydatne umiejętności (np. znajomość języków obcych, programów komputerowych, prawo jazdy). Jeśli prowadziłeś już firmę, to także poinformuj o tym.

- Opis przedsięwzięcia

Zwięźle opisz produkt lub usługę, którą będzie oferować twoja firma. Podaj symbol podklasy rodzaju działalności określony zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz miejsce jej prowadzenia (np. osiedle, miasto, region, kraj), czy firma będzie działać w Internecie czy tylko w realu.

Napisz, gdzie zlokalizujesz siedzibę firmy, czy działalność masz zamiar prowadzić w jednym czy w kilku lokalach, czy lokal/lokale są twoją własnością, czy musisz go wynająć, kupić lub wybudować. Wymień potrzebne wyposażenie firmy i lokali, w których będzie ona działała.

- Charakterystyka rynku i konkurencji

Przedstaw rozmiary rynku, na którym chcesz oferować swoje produkty/usługi. Napisz, kto ma być odbiorcą towarów lub usług jaka jest twoim zdaniem liczba potencjalnych klientów i kiedy ją uzyskasz. Czy twoimi klientami będą firmy czy osoby fizyczne? A jeśli ci drudzy, to w jakim są wieku i o jakim poziomie zamożności?

Scharakteryzuj realne zapotrzebowanie na oferowany produkt/usługę i oczekiwania ewentualnych klientów. Podaj źródła tej informacji. Przeanalizuj, w jakim stopniu twoja oferta odpowiada na te oczekiwania. Jakie korzyści odniesie klient, nabywając twój produkt lub usługę?

Opisz także potencjalnych konkurentów, ich mocne i słabe strony. Możesz podać liczbę firm wykonujących podobną działalność oraz wady i zalety ich usług lub towarów. Czym chcesz z nimi wygrać, a w czym konkurencja ma przewagę nad twoją ofertą?

- Marketing i dystrybucja

Porównaj swoją ofertę z ofertą konkurencji pod względem jakości, cen, opakowania, dostępności itp. W czym będą lepsze, unikalne? Napisz, w jaki sposób chcesz wykorzystać swoje atuty. Jak będziesz docierać do klientów, jak będziesz się reklamować i promować swoją ofertę po wejściu na rynek? W jaki sposób chcesz utrzymać i poszerzyć rynek zbytu? Ile to będzie kosztowało? Podaj, czym i jak chcesz wygrać z konkurencją (np. promocje, rabaty). Napisz, jak chcesz dostarczać towar na rynek – sam czy przez pośredników. Sporządź wstępny plan działań marketingowych (co, jak, kiedy i za ile). Jak będziesz się zaopatrywał w potrzebne towary. Podaj dane o potencjalnych dostawcach, warunkach płatności, czy dowiozą towar do ciebie, czy sam musisz go odebrać itp.

- Analiza finansowa

Tu podaj po kolei przewidywane koszty uruchomienia i działalności w poszczególnych okresach rozwoju firmy. Nie zapomnij o opłatach za koncesje, zezwolenia, czynszach, podatkach, wynagrodzeniach oraz wydatkach na wyposażenie firmy, reklamę, zakup towaru, kosztach używania samochodu, wydatkach na księgowość itp. Napisz, jakie podatki i opłaty będziesz musiał płacić z tytułu prowadzenia tego rodzaju działalności.

Następnie wymień źródła finansowania przedsięwzięcia (środki własne, pożyczka, kredyt bankowy, dotacja z urzędu pracy, dotacja ze środków unijnych itd.) oraz wysokość planowanych przychodów w kolejnych etapach. Uzasadnij, dlaczego spodziewasz się akurat takich kwot. Określ spodziewany zysk miesięczny.

- Plan organizacyjny

W tym punkcie przedstaw harmonogram działań, które zamierzasz podjąć w pierwszych miesiącach działalności. Scharakteryzuj rodzaj i formę działalności gospodarczej (jednoosobowa czy spółka). Podaj także, co i kiedy musisz zakupić lub wziąć w leasing, ile osób zamierzasz zatrudnić i na jakie stanowiska. Określ zakres ich obowiązków, kwalifikacje oraz zasady wynagradzania i motywowania.

- Analiza SWOT

Uczciwie wskaż mocne i słabe strony przedsięwzięcia oraz szanse i zagrożenia w otoczeniu biznesowym. Przedstaw to w kilku punktach. Co może być atutem? Przede wszystkim dobry pomysł, ale także niskie koszty, świetne umiejętności. Do słabych stron można zaliczyć brak doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Z kolei szansą może być np. dobra lokalizacja, mała konkurencja, a zagrożeniem np. utrata pracowników lub spadek koniunktury na określone towary lub usługi.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów