Deregulacja zawodów objęła też funkcje wykonywane na statkach żeglugi śródlądowej. Dlatego krótszy będzie okres praktyki dla czterech profesji.
Przewiduje to projekt nowego rozporządzenia dotyczącego kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej, który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Zgodnie z nim mechanik statkowy żeglugi śródlądowej będzie miał skrócone obowiązkowe praktyki o sześć miesięcy (obecnie 36 miesięcy). Przewoźnik żeglugi śródlądowej ma mieć skrócone praktyki o dwa miesiące. Tak będzie zarówno w razie pływania na statku, jak i wówczas, gdy zdobywa doświadczenie na promie.
O taki sam okres zostanie skrócona wymagana praktyka dla stermotorzysty. Z tym że jeśli ma on stopień chorążego Marynarki Wojennej lub Oddziału Morskiego Straży Granicznej, to praktyka wyniesie – tak jak obecnie – trzy miesiące. Projekt skraca też praktyki dla szypra żeglugi śródlądowej z 12 miesięcy do sześciu, gdy osoba taka ma świadectwo bosmana. A gdy legitymuje się patentem sternika – wymagana praktyka wyniesie trzy miesiące, a nie pół roku.
Etap legislacyjny: konsultacje społeczne