[b]Jestem kierowcą autobusu, ale pracuję w prywatnym transporcie. Czy powinny być za mnie opłacane składki na FEP?[/b]
Za pracę w szczególnym charakterze według [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B9011F7B2E07AAA66119F1FBA8593C40?id=294728]ustawy o emeryturach pomostowych [/link] uznaje się pracę kierowców autobusów w transporcie publicznym. Chodzi o kierowców, którzy poruszają się po drogach publicznych, zatrudnionych do przewozu pasażerów autobusów – czyli samochodów do przewozu powyżej dziewięciu osób wraz z kierowcą. Nie ma znaczenia, czy właścicielem firmy transportowej jest osoba fizyczna, spółka, przedsiębiorstwo państwowe czy komunalne.
[b]Mam 43 lata i 25 lat stażu pracy. Dziesięć lat pracowałem w sektorze budowlanym i za ten okres mam świadectwo wykonywania prac w szczególnych warunkach. Od 12 lat pracuję dalej w tym sektorze i w szczególnych warunkach – wykaz A dział IV pkt. 40: Magazynowanie, załadunkowe, rozładunkowe, transport oraz konfekcjonowanie surowców, półproduktów i wyrobów gotowych-pylistych, toksycznych, żrących, parzących i wybuchowych. Czy w tym przypadku pracodawca powinien opłacać za mnie składkę na FEP?[/b]
Nie. Praca przy produktach pylistych, toksycznych, żrących, parzących, wybuchowych nie jest taką, która zgodnie z definicją zawartą w ustawie o emeryturach pomostowych jest pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (była nią w myśl poprzednio obowiązujących przepisów, na które powołuje się czytelnik). Nie ma więc podstaw do opłacania składki na FEP. Czytelnik nie nabędzie też emerytury pomostowej.
[b]Kiedy po raz pierwszy należy zapłacić składkę na FEP? Czy od wynagrodzeń wypłaconych 8 stycznia 2010 r. za pracę wykonaną w grudniu 2009 r. czy dopiero od wynagrodzeń wypłaconych 10 lutego 2010 r. za pracę wykonaną w styczniu 2010 r.?[/b]