Projekt tej ustawy został przygotowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i podany do wiadomości publicznej 11 października 2013 r. Przewiduje on wejście ustawy w życie z dniem 1 lutego 2014 r. Przedstawienie tego Projektu nie zostało poprzedzone przygotowaniem, skonsultowaniem oraz przyjęciem jego założeń.
W toku konsultacji publicznych zarówno instytucje społeczeństwa obywatelskiego, jak i organy władzy publicznej, zwracały uwagę na poważne wątpliwości co do zgodności projektu ustawy z podstawowymi standardami zawartymi w Konstytucji RP. Zwracano uwagę, że Projekt m.in. narusza konstytucyjne standardy prawidłowej legislacji. Znamienne jest, że Projekt spotkał się z negatywną opinią licznych instytucji publicznych w tym m.in. Rządowego Centrum Legislacji, które odpowiada za jakość rządowych projektów ustaw. W opinii RCL projekt uznano za niezgodny z Konstytucją RP w zakresie dotyczącym jego podstawowych rozstrzygnięć normatywnych.
Projekt nie został także skierowany do Rady Legislacyjnej, pomimo tego, że zgodnie z Regulaminem pracy Rady Ministrów jest to obowiązkowe w przypadku projektów o "szczególnie istotnych skutkach prawnych, społecznych i gospodarczych".
Z uwagi na wagę skutków społecznych, które niesie Projekt trudno jest znaleźć uzasadnienie dla odstąpienia od wspomnianych wyżej obowiązków. Z pewnością zmiany demograficzne oraz dostrzeżone problemy systemu emerytalnego nie były dla administracji rządowej zaskoczeniem uniemożliwiającym zaplanowanie prac legislacyjnych nad Projektem tej ustawy w sposób właściwy dla standardów prawidłowej legislacji obowiązujących w demokratycznym państwie prawnym.
Pomimo tych wątpliwości Projekt został przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Parlamentu, gdzie staje się przedmiotem pośpiesznie prowadzonych prac legislacyjnych, które w istocie uniemożliwiają jakąkolwiek refleksję nad jego treścią.