Dr Mirosław Oczkoś: Sztab Rafała Trzaskowskiego dał się zepchnąć do defensywy

Zdaniem dr. Mirosława Oczkosia, eksperta ds. wizerunku z SGH, porażka wyborcza Rafała Trzaskowskiego nie była wynikiem jednego wyraźnego błędu, lecz raczej sumą wielu drobnych niedociągnięć i błędów w strategii kampanii prowadzonej przez Koalicję Obywatelską.

Publikacja: 02.06.2025 15:29

Dr Mirosław Oczkoś

Dr Mirosław Oczkoś

Foto: tv.rp.pl

arb

Dr Oczkoś zwraca uwagę, że sztab Trzaskowskiego nie do końca dostosował swoją strategię do zmieniającej się rzeczywistości politycznej. W jego ocenie kampania była prowadzona w stylu koncyliacyjnym, brakowało w niej zdecydowanego i aktywnego ataku na przeciwników. To kontrastuje z działaniami sztabu Karola Nawrockiego, zwycięskiego w wyborach prezesa IPN i kandydata popieranego przez PiS, który realizował kampanię z jasnym i konsekwentnym przekazem, nastawionym na walkę z rządem Donalda Tuska i Koalicją Obywatelską.

Czytaj więcej

Wybory prezydenckie w Polsce: II tura. Relacja na żywo

Wybory prezydenckie: Sztab Karola Nawrockiego celował w typ wyborów partyjnych

Ekspert podkreśla, że sztab Nawrockiego celował w typ wyborów partyjnych, podczas gdy sztab Trzaskowskiego prowadził kampanię stricte prezydencką, co ostatecznie okazało się mniej skuteczne. Sztab Nawrockiego – jak mówił ekspert - od początku kampanii konsekwentnie przypisywał Trzaskowskiemu i jego obozowi odpowiedzialność za wcześniejsze rządy PO-PSL, które nie cieszą się dużym poparciem w obecnej rzeczywistości. Brak odpowiedniej kontrreakcji ze strony Trzaskowskiego i jego sztabu przyczynił się do utraty poparcia.

Kluczową kwestią, którą podnosi dr Oczkoś, jest także niewystarczające „czytanie mapy społecznej” i nieuwzględnienie zmian w nastrojach wyborców. Jak mówił „kampania Trzaskowskiego nie odzwierciedlała rzeczywistych oczekiwań ani nie potrafiła odpowiednio zaadresować nowych grup wyborców, zwłaszcza młodzieży, która mimo udziału w głosowaniu nie została w dostatecznym stopniu zaangażowana czy zmotywowana przez kandydata”. Ekspert zauważył, że młodzi wyborcy oczekiwali od Trzaskowskiego bardziej dynamicznej i aktywnej kampanii, a jej brak odbił się negatywnie na ostatecznym wyniku kandydata KO

Czytaj więcej

Daria Chibner: Donald Tusk i Rafał Trzaskowski nie rozumieją Polaków

Wybory prezydenckie: Rafał Trzaskowski nie wykorzystał swojego potencjału?

Dr Mirosław Oczkoś zwrócił także uwagę na kwestie związane z wizerunkiem i sposobem prowadzenia kampanii przez Rafała Trzaskowskiego. Kandydat Koalicji Obywatelskiej, mimo wcześniejszych doświadczeń politycznych, nie potrafił w pełni wykorzystać swojego potencjału w kontaktach z wyborcami. Ekspert zauważył, że Trzaskowski prezentował w kampanii wizerunek bardziej koncyliacyjny i był mniej waleczny od konkurenta, co nie odpowiadało oczekiwaniom społeczeństwa w czasie wyborów.

Brak zdecydowanej, aktywnej kampanii i niewystarczające reagowanie na działania konkurentów spowodowały, że sztab Trzaskowskiego został - według eksperta – zepchnięty do defensywy. W przeciwieństwie do sztabu kandydata KO, sztab Karola Nawrockiego prowadził kampanię z mocnym, politycznym przekazem, regularnie atakując rządy Donalda Tuska i budując przekaz oparty na emocjach i jasnych celach politycznych. Jak mówił dr Oczkoś Nawrocki był prowadzony przez sztab w taki sposób, aby uchodzić za kandydata obywatelskiego, co zyskało sympatię części elektoratu.

Donald Tusk za późno włączył się w kampanię Rafała Trzaskowskiego?

Dr Oczkoś zwraca uwagę także na znaczenie momentu wejścia Donalda Tuska w kampanię Trzaskowskiego. Tusk zaangażował się aktywnie dopiero w ostatnich tygodniach kampanii, co według eksperta było spóźnione i niewystarczające, by odwrócić trend spadkowy poparcia. Wcześniejszy brak koordynacji działań i nieskuteczne przeciwdziałanie atakom ze strony PiS sprawiły, że Trzaskowski nie zdołał zbudować silnego frontu wyborczego.

Dodatkowo, ekspert wskazuje, że sztab Trzaskowskiego mocno koncentrował się na pozyskiwaniu wyborców „po prawej stronie Wisły”, czyli w regionach tradycyjnie bardziej prawicowych, co ostatecznie nie przełożyło się na sukces wyborczy. 

Dr Oczkoś zwraca uwagę, że sztab Trzaskowskiego nie do końca dostosował swoją strategię do zmieniającej się rzeczywistości politycznej. W jego ocenie kampania była prowadzona w stylu koncyliacyjnym, brakowało w niej zdecydowanego i aktywnego ataku na przeciwników. To kontrastuje z działaniami sztabu Karola Nawrockiego, zwycięskiego w wyborach prezesa IPN i kandydata popieranego przez PiS, który realizował kampanię z jasnym i konsekwentnym przekazem, nastawionym na walkę z rządem Donalda Tuska i Koalicją Obywatelską.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
PiS rozsyła zaproszenia na spotkanie ws. „ponadpartyjnego rządu technicznego”
Polityka
Joanna Senyszyn zakłada własne ugrupowanie. „Moc jest z nami”
Polityka
Sondaż partyjny: W Sejmie pojawiłaby się nowa większość
Polityka
Wotum zaufania dla rządu. Na czym polega i co jeśli rząd go nie uzyska?
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Polityka
Głosowanie nad wnioskiem o wotum zaufania. Tusk wybrał tę datę po rozmowie z Hołownią