Andrzej Duda zabrał głos w sprawie CPK. Ma „wiele wątpliwości” wobec planów rządu

– Polityka, która jest realizowana przez ostatnie miesiące przez nowo wybrane władze RP nasuwa wiele wątpliwości – ocenił prezydent Andrzej Duda.

Publikacja: 01.07.2024 13:35

Prezydent RP Andrzej Duda

Prezydent RP Andrzej Duda

Foto: PAP/Piotr Nowak

W zeszłą środę premier Donald Tusk ogłosił przemodelowanie wcześniejszych koncepcji dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lotnisko nie będzie tak wielkie (na 34 mln zamiast 40 mln pasażerów), jak obiecywali wcześniej politycy PiS, skromniejsza może wydawać się także część kolejowa, realizowana w odmiennej koncepcji.

Zakończenie budowy CPK zaplanowano na 2031 r. Do uruchomienia nowego centralnego lotniska konieczne będzie wzmocnienie narodowego przewoźnika. Założono, że LOT powinien obsługiwać co najmniej 50–60 proc. ruchu w Baranowie, by go więc wzmocnić, trzeba wcześniej zwiększyć przepustowość lotnisk na Okęciu i w Modlinie oraz powiększyć flotę LOT. W części kolejowej CPK realizowany będzie projekt tzw. igreka – linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia. „Igrek” – według rządu — ma być gotowy w 2032 r. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300–320 km/h. Pierwotnej koncepcji tzw. piasty i dziesięciu szprych, czyli rozchodzących się promieniście od lotniska w Baranowie linii szybkiej kolei, mających połączyć ogromny węzeł kolejowy ze wszystkimi regionami kraju, już nie brano pod uwagę.

Rządowy projekt CPK. Jest komentarz prezydenta Andrzeja Dudy

Poprawiony CPK ma kosztować 131 mld zł w perspektywie do 2032 r., z tego na inwestycje lotniskowe przypadnie 42,7 mld zł. Poprzednie kierownictwo CPK założyło wydanie 155 mld zł.

Czytaj więcej

Donald Tusk pokazał przyszłość CPK. "Polska ma stać się megalopolis"

W poniedziałek głos w sprawie budowy CPK zabrał Andrzej Duda. — Potrzebujemy dzisiaj inwestycji, które sprawią, że wzniesiemy się na wyższy poziom. Nie ma żadnego powodu do tego byśmy nie realizowali największych inwestycji — takich, jakie realizowane są na poziomie światowym, jakie realizowane są, bardzo często kilka jednocześnie, w państwach rzeczywiście potężnych i w państwach rzeczywiście zamożnych. Wszyscy państwo wiecie o które przede wszystkim inwestycje chodzi — mówił na posiedzeniu Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych.

— Mówimy o tym ostatnio bardzo często: CPK, transformacja energetyczna, którą wymusza na nas UE i świat swoimi regulacjami związanymi z ochroną klimatu... Nie mamy wyjścia, musimy realizować transformację energetyczną, musimy wybudować na obszarze naszego kraju elektrownie atomowe. Obok tego musimy zrealizować wielkie projekty związane z pozyskiwaniem energii odnawialnej. Wreszcie, rozbudowa polskich portów, czyli tworzenie bazy do tego, byśmy mieli szersze spektrum możliwości handlowych, możliwości transportowych — przemawiał Duda, cytowany przez serwis 300polityka.

Andrzej Duda: My też chcemy mieć swoje lotnisko

— Zaprosiłem państwa do tego gremium, bo wiemy o tym, że ta polityka, która jest realizowana przez ostatnie miesiące przez nowo wybrane władze RP nasuwa wiele wątpliwości — mówił prezydent do zgromadzonych, kwestionując, czy dąży do realizacji realizacji „wielkich inwestycji, które były zaplanowane”. Zwrócił uwagę że CPK miał być budowany jako „rzeczywiście wielki hub, wielkie centrum transportowe, które ma nas wznieść na poziom światowy, a nie być kolejnym regionalnym lotniskiem”.

Czytaj więcej

Donald Tusk rozszyfrowuje skrót CPK. „To się skończyło definitywnie”

— Ja rozumiem, że lotnisko jest w Berlinie, ale to niech nasi zachodni sąsiedzi mają lotnisko i cieszą się jego istnieniem, i funkcjonowaniem. My też chcemy mieć swoje lotnisko — stwierdził Andrzej Duda.

Wcześniej politycy PiS przekonywali, że ogłoszony przez Donalda Tuska projekt oznacza postawienie tylko na rozwój niektórych regionów Polski.

W zeszłą środę premier Donald Tusk ogłosił przemodelowanie wcześniejszych koncepcji dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lotnisko nie będzie tak wielkie (na 34 mln zamiast 40 mln pasażerów), jak obiecywali wcześniej politycy PiS, skromniejsza może wydawać się także część kolejowa, realizowana w odmiennej koncepcji.

Zakończenie budowy CPK zaplanowano na 2031 r. Do uruchomienia nowego centralnego lotniska konieczne będzie wzmocnienie narodowego przewoźnika. Założono, że LOT powinien obsługiwać co najmniej 50–60 proc. ruchu w Baranowie, by go więc wzmocnić, trzeba wcześniej zwiększyć przepustowość lotnisk na Okęciu i w Modlinie oraz powiększyć flotę LOT. W części kolejowej CPK realizowany będzie projekt tzw. igreka – linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia. „Igrek” – według rządu — ma być gotowy w 2032 r. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300–320 km/h. Pierwotnej koncepcji tzw. piasty i dziesięciu szprych, czyli rozchodzących się promieniście od lotniska w Baranowie linii szybkiej kolei, mających połączyć ogromny węzeł kolejowy ze wszystkimi regionami kraju, już nie brano pod uwagę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Konfederacja zlekceważyła ważny termin. Czy władze partii będą nielegalne?
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Polityka
Władysław Kosiniak-Kamysz: Krzyż jest symbolem wolności i tożsamości
Polityka
Sondaż „Rz”: Aborcja nadal będzie karana. Co Polacy sądzą o decyzji Sejmu?
Polityka
"Polityczne Michałki". Lista nierozwiązanych zadań koalicji przed wakacjami. Kto trzyma kciuki za Donalda Trumpa
Polityka
Posłuchaj „Plus Minus”. Michał Przeperski. Nieskończona transformacja 1989-2024