Michał Kobosko o CPK: W wersji PiS jest oderwane od rzeczywistości

- Gigantyczna, monumentalna inwestycja, w środku Polski, na polu, na łące, gdzie dzisiaj nie ma nic, to jest oderwane od rzeczywistości - tak Michał Kobosko, pierwszy wiceprzewodniczący Polski 2050 mówił o tym jakie plany, jeśli chodzi o budowę CPK, miał PiS.

Publikacja: 15.02.2024 07:31

Michał Kobosko

Michał Kobosko

Foto: TV.RP.PL

Koboskę pytano czy projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego może liczyć na dofinansowanie z UE.

Michał Kobosko o CPK: Jest i może być potrzebny, ale...

- Ja myślę, że wsparcie finansowej od UE jest zawsze ważne, ale podstawowa sprawa to nasze potrzeby, to nasz projekt, a nie unijny — odparł Kobosko.

- Nie dziwię się, że są i kontrowersje, ale też i debaty. To sprawia wrażenie, jakby wszyscy się w Polsce znali na CPK, bo każdy się w tej sprawie wypowiada — dodał.

- Ja uważam, że taki projekt jak CPK, w jakiejś formie jest i może być w Polsce potrzebny. Na pewno jednak nie w takiej formie, nie w takiej skali jak zapowiadał PiS — zaznaczył pierwszy wiceprzewodniczący Polski 2050.

Czytaj więcej

Prezydent Andrzej Duda: CPK? Donald Tusk nie przedstawił krytycznych ekspertyz

- Przypominam, że PiS zapowiadał, że za trzy lata, w 2027 r., powstanie w Baranowie lotnisko międzykontynentalne. To było niemożliwe — ocenił Kobosko (budowa CPK jak dotąd się nie zaczęła).

- Musimy się zastanowić jak ten projekt uruchomić, jakim kosztem, w ile lat. Ja uważam, że pomysł kolei dużych prędkości, czyli tego połączenia Y, które połączyłoby Warszawę z Wrocławiem, Poznaniem, a potem z siecią kolei europejskich, jest pomysłem właściwym. Dojrzeliśmy do tego, by mieć szybkie połączenie kolejowe — powiedział polityk.

CPK

CPK

PAP

- Sytuacja, w której z Warszawy do Wrocławia jedzie się szybciej samochodem, niż koleją, jest niewłaściwy — dodał.

Michał Kobosko komentuje słowa Donalda Tuska o krytycznych względem CPK ekspertyzach

Koboskę pytano też o słowa premiera, który wskazywał w czasie Rady Gabinetowej, że wszystkie ekspertyzy z którymi się zapoznał, stawiały pod znakiem zapytania inwestycję w CPK.

- Jest wiele różnych ekspertyz, nie wiem do której konkretnie pan premier się odnosił. Ja widziałem wiele analiz transportowców z tej branży. Sens wypowiedzi premiera był taki, że jeśli chodzi o takie założenia, jakie proponował PiS: gigantyczna, monumentalna inwestycja, w środku Polski, na polu, na łące, gdzie dzisiaj nie ma nic, to jest oderwane od rzeczywistości. Trzeba urealnić ten projekt, nie jestem za tym, by go całkowicie zatrzymać, trzeba go urealnić. Musimy wszyscy zobaczyć jakie są podstawy planowania tego przedsięwzięcia — odparł.

Sytuacja na froncie nie jest dobra dla Ukraińców. Rosja, choć ma nadszarpnięty potencjał militarny, ma przewagę jeśli chodzi o sprzęt, a przede wszystkim o ludzi

Michał Kobosko, pierwszy wwiceprzewodniczący Polski 2050

- Dziś wiemy, ze lotnisko Chopina w Warszawie musi mieć i ma ograniczenia, jeśli chodzi o rozbudowę tego lotniska — zaznaczył.

- Jeśli myślimy o tym, że Polacy będą coraz częściej latać to musimy pomyśleć o projekcie przyszłościowym, żebyśmy w 2050 roku nie żałowali, że nie podjęliśmy decyzji 25 lat temu — dodał. 

Czy Polska powinna przejść na gospodarkę wojenną?

Kobosko został następnie zapytany, czy wobec zagrożenia ze wschodu należy zacząć przestawiać gospodarkę na tryb działania gospodarki wojennej.

- W krajach demokratycznych, w krajach Europy, jest trochę źle widziane, gdy politycy zaczynają straszyć wojną, mówić o gospodarce wojennej — zauważył polityk.

- Musimy o tym myśleć niezwykle poważnie — dodał jednak. - Sytuacja na froncie nie jest dobra dla Ukraińców. Rosja, choć ma nadszarpnięty potencjał militarny, ma przewagę jeśli chodzi o sprzęt, a przede wszystkim o ludzi — mówił. Kobosko przekonywał, że kraje Zachodu muszą zastanowić się co mogą jeszcze zrobić, żeby jeszcze wesprzeć Ukrainę, ale też wesprzeć własny potencjał obronny.

O gospodarce wojennej Kobosko mówił, że „Putin już to zrobił u siebie”. - Zrobił to w jakimś celu. A tym celem nie jest tylko zwycięstwo nad Ukrainą - dodał.

- Jeśli się weźmie to pod uwagę to tak, myślę, że Europa, w tym Polska, musi pomyśleć o przyspieszonej budowie swojego potencjału obronnego — podsumował. 

Koboskę pytano czy projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego może liczyć na dofinansowanie z UE.

Michał Kobosko o CPK: Jest i może być potrzebny, ale...

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Donald Tusk: PiS i Konfederacja chcą wyprowadzić Polskę z UE
Polityka
Nieoficjalnie: Znamy "jedynki" KO w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Są ministrowie
Polityka
Listy KO na Śląsku do europarlamentu bez Jerzego Buzka. Za to z europosłem Lewicy
Polityka
Śmiszek: Hyc z rządu do PE? W Brukseli też się ciężko pracuje
Polityka
Szymon Hołownia kontra Julia Przyłębska. "Nie wykonam postanowienia TK"