Ogromna popularność gier internetowych stworzyła nowy biznes. Coraz więcej osób zarabia na tworzeniu wirtualnych przedmiotów, np. mieczy, zbroi czy innych rzeczy ułatwiających graczom przejście na wyższy poziom. Klientów zainteresowanych zakupem nie brakuje. Problem w tym, że skarbówka nie zdecydowała dotychczas, jak należy rozliczyć takie przychody.

Przykładem jest najnowsza interpretacja wydana dla podatnika, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w postaci handlu wirtualnymi rzeczami w grach komputerowych (PKD 47.91.Z). Są to m.in. dodatkowe ulepszone narzędzia, miecze, zbroje, zwierzęta, ziemie do zagospodarowania, kryształy czy monety. Podatnik sam wytwarza te przedmioty przy pomocy ogólnodostępnych programów komputerowych, wykorzystując umiejętności programisty. Sprzedaje je klientom za pośrednictwem swojej strony internetowej. Otrzymuje zapłatę przelewem lub przez internetowe systemy płatnicze.

Czytaj także:

Urząd skarbowy ma problem z rozliczeniem gier internetowych

Podatnik nie wie, jaką klasyfikację PKWiU zastosować do tego rodzaju usług. Uważa, że pasuje tu tylko PKWiU 47.00.89.0 – sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Zapytał, czy w tej sytuacji może rozliczyć się ryczałtem według stawki 3 proc.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jego stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że nie jest to handel towarami, więc podatnikowi nie przysługuje stawka 3 proc. Jeśli chce płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, to w grę wchodzi jedynie stawka 8,5 proc. (od działalności usługowej) albo 17 proc. (od świadczenia usług związanych z oprogramowaniem).

„Zastosowanie stawki 8,5 proc. jest prawidłowe wyłącznie wówczas, gdy nie są to usługi związane z oprogramowaniem. Gdyby bowiem wykonywane przez wnioskodawcę usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – przychody podlegałyby opodatkowaniu 17 proc." – stwierdził w interpretacji dyrektor KIS.

– Niestety, interpretacja nie daje przedsiębiorcy odpowiedzi, jaką stawkę zastosować. Ciężar oceny spoczywa na podatniku. Jeśli nieprawidłowo zastosuje stawkę 8,5 proc., grozi mu dopłata podatku wraz z odsetkami. Organ podatkowy może to zweryfikować w trakcie ewentualnej kontroli. To zastanawiające, że organy nie wypracowały dotychczas jednolitej linii interpretacyjnej w sprawie rozliczenia handlu wirtualnymi przedmiotami – mówi doradca podatkowy Andrzej Sadowski.

Nr interpretacji: 0115-KDIT1.4011. 511.2020.1.MR

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ