Reklama
Rozwiń
Reklama

PIT od rabatu w sklepie - kiedy klient nie płaci

Osoba, która otrzymała zniżkę przy zakupie pieca, nie ma z tego tytułu przychodu, jeśli oferta skierowana była do nieograniczonej liczby nabywców

Publikacja: 11.05.2012 09:00

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

Dyrektor izby uznał jej stanowisko za prawidłowe. Stwierdził, że zastosowanie w stosunku do osoby fizycznej ulgi, w postaci np. rabatu czy upustu, nie zawsze oznacza powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu towarów lub usług. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach (DzU z 2001 r. nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za dany towar lub usługę. Jeśli ulega ona zmniejszeniu, to kwota zapłacona nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu.

Promocja, z której teoretycznie mogą skorzystać wszyscy, nie jest przychodem

Reklama
Reklama

Z kolei rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów ze zniżką jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

Oznacza to, że producent kotłów ma prawo skierować obniżkę do wybranej grupy klientów. Jeśli z oferty spółki mogą skorzystać wszyscy potencjalni nabywcy użytkujący piece powyżej 30 lat, to przyznane im świadczenie nie będzie miało indywidualnego charakteru. Rabat będzie wówczas czynnością obojętną podatkowo, co oznacza, że spółka nie musi wystawiać im informacji PIT-8c.

numer interpretacji IPTPB1/415- -55/12-4/AG

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama