PIT od rabatu w sklepie - kiedy klient nie płaci

Osoba, która otrzymała zniżkę przy zakupie pieca, nie ma z tego tytułu przychodu, jeśli oferta skierowana była do nieograniczonej liczby nabywców

Publikacja: 11.05.2012 09:00

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

Dyrektor izby uznał jej stanowisko za prawidłowe. Stwierdził, że zastosowanie w stosunku do osoby fizycznej ulgi, w postaci np. rabatu czy upustu, nie zawsze oznacza powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu towarów lub usług. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach (DzU z 2001 r. nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za dany towar lub usługę. Jeśli ulega ona zmniejszeniu, to kwota zapłacona nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu.

Promocja, z której teoretycznie mogą skorzystać wszyscy, nie jest przychodem

Z kolei rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów ze zniżką jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

Oznacza to, że producent kotłów ma prawo skierować obniżkę do wybranej grupy klientów. Jeśli z oferty spółki mogą skorzystać wszyscy potencjalni nabywcy użytkujący piece powyżej 30 lat, to przyznane im świadczenie nie będzie miało indywidualnego charakteru. Rabat będzie wówczas czynnością obojętną podatkowo, co oznacza, że spółka nie musi wystawiać im informacji PIT-8c.

numer interpretacji IPTPB1/415- -55/12-4/AG

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"