Reklama

PIT od rabatu w sklepie - kiedy klient nie płaci

Osoba, która otrzymała zniżkę przy zakupie pieca, nie ma z tego tytułu przychodu, jeśli oferta skierowana była do nieograniczonej liczby nabywców

Publikacja: 11.05.2012 09:00

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

Dyrektor izby uznał jej stanowisko za prawidłowe. Stwierdził, że zastosowanie w stosunku do osoby fizycznej ulgi, w postaci np. rabatu czy upustu, nie zawsze oznacza powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu towarów lub usług. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach (DzU z 2001 r. nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za dany towar lub usługę. Jeśli ulega ona zmniejszeniu, to kwota zapłacona nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu.

Promocja, z której teoretycznie mogą skorzystać wszyscy, nie jest przychodem

Reklama
Reklama

Z kolei rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów ze zniżką jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

Oznacza to, że producent kotłów ma prawo skierować obniżkę do wybranej grupy klientów. Jeśli z oferty spółki mogą skorzystać wszyscy potencjalni nabywcy użytkujący piece powyżej 30 lat, to przyznane im świadczenie nie będzie miało indywidualnego charakteru. Rabat będzie wówczas czynnością obojętną podatkowo, co oznacza, że spółka nie musi wystawiać im informacji PIT-8c.

numer interpretacji IPTPB1/415- -55/12-4/AG

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi rozstrzygnął kwestię rozliczenia zniżek sklepowych. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która przeprowadziła akcję marketingową polegającą na poszukiwaniu najstarszego działającego pieca centralnego ogrzewania jej produkcji. Akcja skierowana była do wszystkich klientów indywidualnych. Ci, którzy użytkowali piece powyżej 30 lat, otrzymali przy zakupie nowego 31 – 40 proc. zniżki.

Spółka zapytała, czy udzielając takiej zniżki, ma wystawić klientowi informację PIT-8C za 2012 r. na podstawie art. 42a oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jej zdaniem nie musi, bo po stronie nabywcy nie powstaje przychód.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama