Na podstawie umowy
Możliwość refakturowania wydatków związanych z nabyciem usług powinna wynikać z umowy pomiędzy podmiotem odsprzedającym a faktycznym beneficjentem usług. Mimo że brak jest uregulowań prawnych co do obowiązku zawarcia takiej umowy, to dla celów dowodowych korzystne jest bez wątpienia ujęcie takich postanowień w formie pisemnej.
Bez marży i kosztów dodatkowych
Wartość usług lub towarów będących przedmiotem refaktury, jak również właściwe dla nich stawki VAT muszą być dokładnie takie, jakie widnieją na fakturze otrzymanej uprzednio od sprzedawcy przez podmiot refakturujący, bez względu na to, czy podmiot ten posiada w zakresie swojej działalności uprawnienia do świadczenia tego typu usług lub sprzedaży towarów. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 października 2012 r. (I FSK 65/12) stwierdzono, że „(...) czynność refakturowania, której zasadniczym celem jest przeniesienie przez refakturującego kosztów danej usługi na rzecz faktycznego beneficjenta (np. w przypadku usług najmu przerzucenie kosztów mediów przez wynajmującego na najemcę), polegać będzie zatem na wystawieniu przez podatnika na rzecz tego beneficjenta refaktury dokumentującej wyświadczenie przez podatnika tej samej usługi, którą otrzymał. Refakturowanie usług określić można więc jako fakturowanie usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej. Będzie więc ono miało, z punktu widzenia konsekwencji w zakresie podatku VAT, tożsame skutki co świadczenie usług. W konsekwencji podmiot refakturujący powinien zastosować do refakturowanego świadczenia zasady opodatkowania przewidziane dla refakturowanych świadczeń czy to w zakresie stawki podatkowej, czy też terminu wystawienia faktury (refaktury – będącej w istocie fakturą wystawianą przez podmiot refakturujący na rzecz faktycznego beneficjenta refakturowanych usług)".
Obowiązek podatkowy w VAT...
Niestety, kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku refakturowania nie została jasno określona. Jak czytamy w cytowanym już wyżej wyroku NSA z 25 października 2012 r. „(...) moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w przypadku refakturowania, należy ustalać tak, jakby od początku refakturowana usługa była wyświadczona przez odsprzedającego, a więc na zasadach określonych (...) dla poszczególnych, będących przedmiotem refakturowania, świadczeń. Dlatego też (...) za moment wykonania refakturowanej usługi, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, przyjąć należy moment wykonania wszystkich działań i czynności składających się na refakturowaną usługę".
Ten przeważający ostatnio wśród organów podatkowych oraz sądów administracyjnych pogląd potwierdza również wyrok WSA w Warszawie z 7 marca 2016 r. (III SA/Wa 961/15). Sąd wskazał w nim, że momentem wykonania usługi na rzecz jej finalnego odbiorcy jest moment, w którym została ona wykonana przez pierwotnego usługodawcę na rzecz podmiotu, który następnie odsprzedaje te usługi. Biorąc pod uwagę rodzaj usług będących przedmiotem refaktury, przy ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego należy stosować się do zasady ogólnej lub zasad szczególnych przewidzianych w przepisach prawa. W przypadku refakturowania usług, dla których przepisy ustawy o VAT utożsamiają moment powstania obowiązku podatkowego z momentem wystawienia faktury, zgodnie z wyrokiem WSA w Krakowie z 17 lutego 2015 r. (I SA/Kr 1783/14), obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia refaktury.
Należy obserwować, jak kształtuje się linia orzecznicza w tej kwestii, Jest to ważne z uwagi na pojawiające się w przeszłości stanowiska organów i sądów, które wielokrotnie wskazywały w wydawanych interpetacjach i orzeczeniach, że momentem powstania obowiązku podatkowego w VAT w przypadku refaktury jest data jej wystawienia, bez względu na dzień, w którym refakturowana usługa faktycznie została wyświadczona przez faktycznego usługodawcę.
... i prawo do odliczenia
Dla podatnika niekorzystne jest refakturowanie usług gastronomicznych oraz noclegowych. Wynika to z faktu, że podatnik będący pośrednikiem pomiędzy pierwotnym usługodawcą a rzeczywistym beneficjentem świadczenia z jednej strony zobowiązany jest do opodatkowania odsprzedawanej usługi, z drugiej natomiast, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od pierwotnego usługodawcy. Takie stanowisko potwierdzone zostało m. in. w wyroku NSA z 8 stycznia 2014 r. (I FSK 126/13) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 grudnia 2013 r. (ILPP2/443-866/13-2/Akr).