Urzędy skarbowe bardzo energicznie porządkują rejestr VAT. Chodzi o bazę, która jest dla firm podstawowym narzędziem weryfikacji, czy ich kontrahent istnieje i czy jest podatnikiem VAT.
Według Ministerstwa Finansów wśród wykreślonych są firmy, które nie składały deklaracji VAT, mimo iż miały taki obowiązek lub wystawiały tzw. puste faktury dokumentujące fikcyjne transakcje. Fiskus usuwa z rejestru także te firmy, z którymi nie może się skontaktować lub uznał je za nieistniejące. W takiej sytuacji urząd skarbowy nie musi informować o wykreśleniu. Wiceminister finansów Marian Banaś podkreśla, że aby tego uniknąć, firmy powinny zadbać o aktualizację podanego fiskusowi adresu, numeru telefonu oraz kontaktu e-mailowego.
Według niego wykreślony przedsiębiorca może wrócić do rejestru VAT. Musi jednak udowodnić, że prowadzi działalność, a wystawienie pustej faktury było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez jego wiedzy. Warunkiem jest też złożenie brakujących deklaracji.
Przedsiębiorcy nie kryją obaw, że oberwać może się nie tylko oszustom.
– Firma, której nie ma w bazie, może okazać się niewiarygodna dla kontrahentów, co może prowadzić nawet do jej upadłości – mówi doradca podatkowy Tomasz Michalik.