VAT: wykreślanie podatników z rejestru

Fiskus wykreślił 22 tys. firm z bazy VAT. Dla ich kontrahentów oznacza to spory z fiskusem.

Aktualizacja: 12.03.2017 15:37 Publikacja: 12.03.2017 15:09

VAT: wykreślanie podatników z rejestru

Foto: 123rf

Urzędy skarbowe bardzo energicznie porządkują rejestr VAT. Chodzi o bazę, która jest dla firm podstawowym narzędziem weryfikacji, czy ich kontrahent istnieje i czy jest podatnikiem VAT.

Według Ministerstwa Finansów wśród wykreślonych są firmy, które nie składały deklaracji VAT, mimo iż miały taki obowiązek lub wystawiały tzw. puste faktury dokumentujące fikcyjne transakcje. Fiskus usuwa z rejestru także te firmy, z którymi nie może się skontaktować lub uznał je za nieistniejące. W takiej sytuacji urząd skarbowy nie musi informować o wykreśleniu. Wiceminister finansów Marian Banaś podkreśla, że aby tego uniknąć, firmy powinny zadbać o aktualizację podanego fiskusowi adresu, numeru telefonu oraz kontaktu e-mailowego.

Według niego wykreślony przedsiębiorca może wrócić do rejestru VAT. Musi jednak udowodnić, że prowadzi działalność, a wystawienie pustej faktury było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez jego wiedzy. Warunkiem jest też złożenie brakujących deklaracji.

Przedsiębiorcy nie kryją obaw, że oberwać może się nie tylko oszustom.

– Firma, której nie ma w bazie, może okazać się niewiarygodna dla kontrahentów, co może prowadzić nawet do jej upadłości – mówi doradca podatkowy Tomasz Michalik.

Kłopot mają też kontrahenci. Jeśli odliczą VAT z faktury wystawionej przez firmę, która została wykreślona z bazy VAT, ryzykują spór z fiskusem.

Urzędy skarbowe bardzo energicznie porządkują rejestr VAT. Chodzi o bazę, która jest dla firm podstawowym narzędziem weryfikacji, czy ich kontrahent istnieje i czy jest podatnikiem VAT.

Według Ministerstwa Finansów wśród wykreślonych są firmy, które nie składały deklaracji VAT, mimo iż miały taki obowiązek lub wystawiały tzw. puste faktury dokumentujące fikcyjne transakcje. Fiskus usuwa z rejestru także te firmy, z którymi nie może się skontaktować lub uznał je za nieistniejące. W takiej sytuacji urząd skarbowy nie musi informować o wykreśleniu. Wiceminister finansów Marian Banaś podkreśla, że aby tego uniknąć, firmy powinny zadbać o aktualizację podanego fiskusowi adresu, numeru telefonu oraz kontaktu e-mailowego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie