Powodzie w Polsce. Sieci handlowe odpowiadają na słowa Donalda Tuska o zawyżaniu cen

Premier Donald Tusk obiecał powstrzymać drożyznę po powodzi i ostrzegł sklepy, że w razie potrzeby wprowadzi ceny urzędowe na produkty pierwszej potrzeby. Największe sieci handlowe w Polsce zareagowały na słowa szefa rządu.

Publikacja: 20.09.2024 18:01

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji odpowiedziała na słowa premiera Donalda Tuska w sprawie zawy

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji odpowiedziała na słowa premiera Donalda Tuska w sprawie zawyżania cen w miejscach dotkniętych powodzią.

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

W środę, 18 września, premier Donald Tusk zapowiedział ostrą walkę z wszelkimi spekulacjami i zawyżaniem cen niezbędnych artykułów na terenach dotkniętych powodzią. Szef rządu ostrzegł sklepy, że w celu walki z drożyzną jest gotowy narzucić odgórnie ceny niektórych produktów.

– Uprzedzam wszystkich, którzy spekulują czy usiłują zarobić na powodzi i na tragedii ludzkiej. Mamy narzędzia prawne związane ze stanami nadzwyczajnymi. I użyjemy tych narzędzi, żeby przymusić do powrotu do cen sprzed powodzi. A w razie potrzeby będziemy wyznaczali ceny urzędowe na niektóre produkty związane z pierwszymi potrzebami ludzi – podkreślił premier Donald Tusk. Jak dodał, zwróci się także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie stosownych działań.

Sieci handlowe odpowiadają na słowa Donalda Tuska w sprawie drożyzny po powodziach

Na słowa szefa rządu zareagowała w piątek, 20 września, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, zrzeszająca największe firmy detaliczne i dystrybucyjne w kraju: Auchan, Carrefour, Castorama, Decathlon, E.Leclerc, Ikea, Biedronka, Jysk, Kaufland, KiK, Leroy Merlin, Lidl, MediaMarktSaturn, Netto, Obi, Pepco, Schiever, Transgourmet i Żabka.

Organizacja pracodawców zapewniła, że do żadnego sztucznego zawyżania cen w miejscach dotkniętych klęską żywiołową nie dojdzie.

Czytaj więcej

Poczta Polska otwiera punkty zastępcze i mobilne w miejscach dotkniętych powodzią

„Placówki handlowe utrzymują pełne stany magazynowe, aby na bieżąco dostarczać produkty najpilniejszej potrzeby i zapewnić ciągłość dostaw. Firmy podjęły decyzję o czasowym zamrożeniu cen na najbardziej poszukiwane produkty służące walce ze skutkami powodzi. Ceny te nie ulegną podwyższeniu. Wiele produktów jest oferowanych po cenach promocyjnych” – czytamy w oświadczeniu POHiD.

Sieci handlowe pomagają powodzianom 

Organizacja zaznaczyła jednocześnie, że podjęła szereg działań na rzecz osób poszkodowanych skutkami powodzi. Międzynarodowe sieci handlowe zrzeszone w POHiD udzielają wsparcia zarówno mieszkańcom, jak również pracownikom zamieszkujący dotknięte tereny.

„Wysyłane są transporty wody i żywności do gmin oraz przeprowadzane są zbiórki produktów. W sklepach ustawione są specjalne kosze, w których wszyscy chętni mogą zostawić produkty, m.in. środki higieniczne, środki czystości i artykuły do sprzątania” – wymieniła organizacja.

Dodała, że pracownikom sieci przekazywane są nieodpłatnie specjalistyczne produkty do osuszania pomieszczeń, które trafią do mieszkańców poszkodowanych miejscowości.

W środę, 18 września, premier Donald Tusk zapowiedział ostrą walkę z wszelkimi spekulacjami i zawyżaniem cen niezbędnych artykułów na terenach dotkniętych powodzią. Szef rządu ostrzegł sklepy, że w celu walki z drożyzną jest gotowy narzucić odgórnie ceny niektórych produktów.

– Uprzedzam wszystkich, którzy spekulują czy usiłują zarobić na powodzi i na tragedii ludzkiej. Mamy narzędzia prawne związane ze stanami nadzwyczajnymi. I użyjemy tych narzędzi, żeby przymusić do powrotu do cen sprzed powodzi. A w razie potrzeby będziemy wyznaczali ceny urzędowe na niektóre produkty związane z pierwszymi potrzebami ludzi – podkreślił premier Donald Tusk. Jak dodał, zwróci się także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie stosownych działań.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Polskie sklepy ruszają na podbój regionu
Handel
W e-handlu widać więcej optymizmu. Sprzedawcy łapią oddech
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Handel
Nowy zakaz dotyczący e-rowerów na popularnej platformie sprzedażowej. W tle bezpieczeństwo
Handel
Sklepy z odzieżą i obuwiem kończą kwartał z przytupem