Od kilku miesięcy Telekomunikacja Polska SA proponuje swoim klientom korzystanie z tzw. faktur elektronicznych. Abonenci, którzy się zgodzą i podpiszą stosowne oświadczenie, dostają zamiast papierowych wyłącznie faktury elektroniczne przesyłane na wskazany przez nich e-mail. Ci, którzy już dziś myślą o odliczeniu wydatków na dostęp do sieci – w rozliczeniu PIT za 2008 r. – są zaniepokojeni, bo nie wiedzą, czy aby na pewno forma rozliczeń między nimi a operatorem telekomunikacyjnym pozwoli na skorzystanie z ulgi (art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wszystko za sprawą informacji, jakie uzyskują na infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.
– Od pewnego czasu dostaję sygnały od zaniepokojonych konsumentów, którzy korzystają z neostrady albo innej formy dostępu do sieci. W zeznaniu rocznym chcieliby skorzystać z ulgi na Internet, ale obawiają się, że urząd skarbowy może to zakwestionować – mówi Michał Marszałek, rzecznik konsumentów w Krakowie. – Chcąc sprawdzić zasadność ich obaw, zadzwoniłem na błękitną linię TP SA, gdzie zapewniono mnie, że taka wydrukowana lub dostarczona na nośniku elektronicznym faktura wraz z kopiami przelewów stanowi wystarczający dowód wydatków na Internet, które uprawniają do skorzystania z ulgi. Potem zadzwoniłem na infolinię KIP, gdzie pani poinformowała mnie, że taka faktura nie jest fakturą elektroniczną i nie stanowi dowodu poczynionych wydatków – opowiada Michał Marszałek. Informacje krakowskiego rzecznika konsumentów potwierdził w rozmowie z „Rz” Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy TP SA. Jak powiedział, wystawiane przez firmę faktury elektroniczne upoważniają do skorzystania z ulgi, bo spełniają wszystkie określone prawem wymogi. – Mamy interpretację Ministerstwa Finansów, która to potwierdza – zapewnił Wojciech Jabczyński.
Z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika może on odliczyć od dochodu rocznie nie więcej niż 760 zł. Wysokość wydatków musi być jednak udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT). Zgodnie zaś z § 4 rozporządzenia ministra finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (DzU nr 133, poz. 1119) mogą być one wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane np. bezpiecznym podpisem elektronicznym. Chodzi o podpis w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Inną możliwością jest zapewnienie autentyczności pochodzenia faktur i integralności ich treści poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.
W odpowiedzi dla „Rz” Ministerstwo Finansów zwraca też uwagę na § 3 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji tej formy wystawiania i przesyłania faktur.