PIT za 2012 rok: jeden formularz może nie wystarczyć

Publikacja: 11.03.2013 02:00

Rozliczenie roczne należy zacząć od wyboru właściwego druku. Możliwości jest kilka.

Rodzaj składanego w urzędzie skarbowym formularza zależy od tego, jakie przychody uzyskaliśmy w zeszłym roku. Do wyboru mamy:

PIT-36 – dla przedsiębiorców i uzyskujących przychody z najmu, którzy rozliczają się według skali podatkowej

PIT-36L – dla przedsiębiorców płacących podatek liniowy,

PIT-37 – dla pracowników, zleceniobiorców, wykonujących umowy o dzieło, członków zarządów i rad nadzorczych,

PIT-38 – dla grających na giełdzie,

PIT-39 – dla osób, które sprzedały nabytą po 31 grudnia 2008 r. nieruchomość.

Tak więc całkiem możliwe jest, że jedna osoba będzie musiała wypełnić kilka formularzy.

Przykład:

Pan Kowalski jest właścicielem firmy konsultingowej. W 2012 r. zdecydował się na podatek liniowy. Uzyskuje też przychody z umowy o dzieło (publikuje artykuły w specjalistycznym piśmie). Poza tym gra na giełdzie.

W urzędzie skarbowym musi złożyć trzy zeznania: PIT-36L (działalność gospodarcza), PIT-37 (umowy o dzieło) oraz PIT-38 (obrót papierami wartościowymi).

Razem z zeznaniem trzeba wysłać załączniki. Najczęściej będą to informacje:

PIT/B – o wysokości dochodu (straty) z działalności gospodarczej,

PIT/O – o odliczeniach od dochodu i od podatku,

PIT/M – o dochodach małoletnich dzieci (podlegających łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców).

Przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą ksiąg rachunkowych powinni dołączyć do zeznania sprawozdanie finansowe (jeśli muszą je sporządzić).

Przykład:

Pan Kowalski prowadzi firmę usługową. Jego dochody opodatkowane są według skali. W rozliczeniu rocznym zamierza skorzystać z ulgi na darowizny. Złoży więc trzy formularze: zeznanie roczne na druku PIT-36 i załączniki PIT/B i PIT/O.

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z fiskusem za pomocą ryczałtu lub karty podatkowej, na złożenie zeznań rocznych mieli czas do końca stycznia.

Wszystkie formularze niezbędne do rozliczenia rocznego można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Finansów: www.finanse.mf.gov.pl . Druki wydrukowane z Internetu (a także kserowane z oryginalnych) będą honorowane w urzędach skarbowych. Należy tylko pamiętać, aby rozliczyć się na aktualnym formularzu.

Przekazać PIT można na kilka sposobów. Oddać w urzędzie (wraz z kopią, na której dostaniemy potwierdzenie odbioru), przesłać pocztą listem poleconym, a jeśli jesteśmy za granicą, złożyć w konsulacie. To najpewniejsze sposoby. Jeśli wrzucimy formularze do skrzynki albo oddamy kurierowi, możemy mieć kłopoty z udowodnieniem, że dotrzymaliśmy terminu.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na swoich stronach internetowych, deklarację można też wrzucić do urzędomatów. Są to urządzenia do przyjmowania dokumentów wydające potwierdzenie ich przyjęcia, które oprócz urzędów skarbowych mogą być np. w urzędach gminy.

Zeznanie roczne można też wysłać przez Internet.

Pamiętajmy, że rozliczamy się w urzędzie, na którego terenie mieszkaliśmy 31 grudnia zeszłego roku.

PIT przez internet

Zeznanie roczne można wypełnić i przesłać fiskusowi w formie elektronicznej. Nie jest do tego potrzebny tzw. kwalifikowany podpis elektroniczny. Jak informuje Ministerstwo Finansów, aby wysłać e-deklarację, trzeba przygotować następujące dane:

- PESEL,

- NIP (jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą albo jesteśmy zarejestrowani jako podatnik VAT, albo jesteśmy płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za zatrudnionego pracownika),

- imię i nazwisko

- datę urodzenia,

- kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu za rok o dwa lata wcześniejszy niż ten, w którym składane są deklaracje (czyli przy składaniu w tym roku zeznania za 2012 r. potrzebny jest przychód z 2011 r.).

Następnie musimy wykonać następujące czynności:

- wejść na stronę www.e-deklaracje.gov.pl, pobrać i zainstalować z zakładki „Do pobrania" aplikację e-Deklaracje desktop lub wtyczkę (plug-in),

- wypełnić odpowiedni formularz w aplikacji e-Deklaracje desktop lub pobrać formularz ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, zakładka „Formularze", a następnie wypełnić,

- podpisać go, wpisując kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu za 2011 r.,

- wysłać dokument,

- pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Takie poświadczenie jest traktowane na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia deklaracji w urzędzie skarbowym.

O tym, jakie problemy mogą spotkać osoby wypełniające e-deklaracje, i jak je rozwiązać, pisaliśmy w „Rz " z 22 lutego br. („E-deklaracja z przeszkodami").

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"