W wyroku wydanym 10 października 2013 (sygn. akt I SA/Ol 410/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie
uznał, że skład orzekający może samodzielnie ocenić zgodność z konstytucją przepisu ustawy w przypadku tzw. wtórnej niekonstytucyjności, polegającej na powtórzeniu przez parlament rozwiązania prawnego uznanego już przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z ustawą zasadniczą.
Porównali wpływy i wydatki
WSA rozpatrywał sprawę małżonków N., którym fiskus kazał zapłacić po 4.880 zł zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż stwierdził, że ich wydatki w 2009 r. były o 13.011,62 zł wyższe od przychodów za ten rok znajdujących pokrycie w ujawnionych źródłach. Stwierdzoną dysproporcję fiskus opodatkował sankcyjną 75-proc. stawką podatku, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT.
W skardze do WSA pełnomocnik podatników powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013r. (sygn. akt SK 18/09). Trybunał podważył wtedy art. 20 ust. 3 ustawy o PIT, który pozwala organom podatkowym ustalić wysokość nieujawnionych przychodów na podstawie poniesionych przez podatnika wydatków i wartości zgromadzonego przez niego mienia. Wyrok uniemożliwił fiskusowi nakładanie drakońskiego podatku, ale tylko za lata 1998 – 2006, bo dotyczył przepisów obowiązujących w tym okresie. Zdaniem skarżących nie zmienia to jednak negatywnej oceny TK dla obecnie obowiązujących w tej kwestii regulacji, które praktycznie niewiele się od tamtych różnią.
Sąd jest związany legalną wykładnią
Uchylając zaskarżone decyzje fiskusa WSA w Olsztynie podzielił stanowisko NSA wyrażone w kilku sierpniowych wyrokach wydanych w podobnych sprawach. Sąd uchylił wtedy niekorzystne dla podatników rozstrzygnięcia wojewódzkich sądów administracyjnych stwierdzając że choć wyrok TK dotyczy stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2007 r., to ocena konstytucyjności przepisów art. 20 ust. 3 u stawy o PIT dokonana przez Trybunał, nie może zostać pominięta na gruncie spraw dotyczących późniejszego okresu.