Gdy byłem młodym chłopakiem – czyli w czasach, kiedy w Polsce królowały komputery Sinclair ZX Spectrum – jedną z moich ambicji było napisanie programu układającego krzyżówki. Oczywiście tego pomysłu nigdy nie udało mi się zrealizować. Choćby dlatego, że w czasach popularności spectrum i krzyżówek nie było jeszcze polskich elektronicznych słowników (i musiałem chodzić do szkoły). Nikomu też nie chciało się wierzyć, że komputer może zastąpić człowieka w czynności tak wydawałoby się skomplikowanej jak inteligentna zabawa słowami.
Dziś słowniki nie są już problemem, a w Internecie można znaleźć co najmniej kilka programów układających lub pomagających układać krzyżówki. Ale ambitni programiści mierzą znacznie wyżej. Chcą maszyny, która dorówna człowiekowi kreatywnością.
Na pierwszy rzut oka to herezja. Bo krzyżówki krzyżówkami, ale kreatywność to przecież jedna z tych rzeczy, które odróżniają człowieka od nawet najlepiej zaprogramowanej maszyny. Sztuczna inteligencja, niezbędna przecież, aby można było mówić o kreatywności, w ostatnich latach dokonała ogromnego postępu. Gdy udaje się rozwiązać zadania stawiane przed inteligencją maszyn – a takim zadaniem było m.in. pokonanie człowieka mistrza szachowego, krytycy zwykle twierdzą, że nie wymaga to wcale inteligencji, lecz ogromnej mocy obliczeniowej.
No tak – przegrywamy z nimi w szachy, ale to przecież tylko gra. Prawdziwa sztuka, prawdziwa kreacja to co innego. Prawda?
Na początku wszyscy myśleli, że to bardzo zabawny program. Ale później wszyscy naprawdę się przerazili – tak Stephane Xiberras z agencji reklamowej BETC Euro RSCG opisuje reakcje na program CAI, czyli Kreatywna Sztuczna Inteligencja. Co robi CAI w agencji reklamowej? Oczywiście wymyśla reklamy. Na dowolny temat, z każdym zadanym przekazem i pod założoną strategię. Chcecie mieć reklamę soku, piwa, proszku do prania, podpasek, mleka czy samochodu? Ma być raczej dla młodych? Mężczyzn czy kobiet? To reklama wizerunkowa czy może wprowadzamy nowy produkt? Wystarczy kliknąć.
W odpowiedzi CAI przedstawia propozycje reklam – z hasłami i zdjęciami, gotowe do publikacji. Jak twierdzą twórcy programu z agencji BETC Euro RSCG, może on stworzyć ok. 200 tys. różnych reklam. – Są płytkie i bez polotu, ale akceptowalne – przyznają. Przede wszystkim są wystarczająco dobre, by trafić do kolorowego magazynu albo jako baner na stronę internetową.