Marek Kochan: Ekscentryzm to nie grubiaństwo

Granica jest płynna, ale u takich polityków jak Krystyna Pawłowicz czy Stefan Niesiołowski czasem trudno mówić wyłącznie o ekscentryczności - mówi Marek Kochan, specjalista ds. wizerunku, wykładowca UW i SWPS.

Publikacja: 24.01.2015 13:00

Marek Kochan

Marek Kochan

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Plus Minus: Krystyna Pawłowicz dostaje wiele sygnałów od wyborców, że bardzo cenią ją za jej radykalizm. Dlaczego lubimy ekscentrycznych polityków?

Marek Kochan:
Pytanie, czy na pewno lubimy... Od polityków niekoniecznie oczekujemy, by byli ekscentryczni. Pamiętajmy, że polityk kreuje nie tylko własny wizerunek, ale także wizerunek instytucji, która za nim stoi. Na pewno ekscentryczność czasem procentuje, bo pozwala się wyróżnić, zostać zapamiętanym przez wyborców. Niekiedy jednak można w ten sposób zaszkodzić swojemu ugrupowaniu, szczególnie jeśli jego elektorat jest konserwatywny. Prof. Krystyna Pawłowicz najwidoczniej jest w tej szczęśliwej sytuacji, że może sobie pozwolić na ekscentryczność, pytanie tylko, czy jej partia może sobie na nią pozwolić...

Co to znaczy, że jest w tej szczęśliwej sytuacji?


Nie każdy może sobie pozwolić na bycie ekscentrycznym. Ekscentryczni są raczej artyści, arystokraci, także bogacze – ogólnie ludzie niezależni. Politycy natomiast zależą od wyborców, od partii itd. Biznesmenowi bycie ekscentrycznym czasem nawet pomaga. Na przykład Richard Branson, szef Virgin Group, swym nietypowym zachowaniem zwraca uwagę na siebie i jednocześnie na swoją firmę, robiąc jej darmową reklamę. Ekscentryczny był Steve Jobs, który na początku kariery nie używał dezodorantów i przychodził boso na spotkania biznesowe.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Sztuczna inteligencja zabierze nam pracę
Plus Minus
„Samotność pól bawełnianych”: Być samotnym jak John Malkovich
Plus Minus
„Fenicki układ”: Filmowe oszustwo
Plus Minus
„Kaori”: Kryminał w świecie robotów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Plus Minus
„Project Warlock II”: Palec nie schodzi z cyngla