„Głowaccy. Arka na Manhattanie”: Ich najlepsze wspólne zdjęcie

„Głowaccy. Arka na Manhattanie” Ewy Zadrzyńskiej-Głowackiej to wielowymiarowa opowieść o Nowym Jorku, Januszu Głowackim i o tym, co w życiu najważniejsze.

Publikacja: 28.10.2022 17:00

„Głowaccy. Arka na Manhattanie”, Ewa Zadrzyńska-Głowacka, Wydawnictwo Marginesy

„Głowaccy. Arka na Manhattanie”, Ewa Zadrzyńska-Głowacka, Wydawnictwo Marginesy

Foto: materiały prasowe

Książkę autorka dedykuje „najlepszemu byłemu mężowi na świecie”, czyli znanemu pisarzowi (zmarł w 2017 r.), który „teraz pomiędzy Polską a USA, gdzieś nad Atlantykiem, niezależny i nieuchwytny, jak zawsze”.

Ewa Zadrzyńska wyznaje: „Książkę zaczęłam pisać, żeby zamknąć pewien etap w moim życiu”. Było to w czasach pandemii („za oknami wyludnione ulice miasta, pustkę wypełniają przeraźliwe syreny karetek”), kończyła już po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę. Opowieść powstawała w konkretnym miejscu – przy stole z widokiem na West End Avenue, czyli w tytułowej Arce. To mieszkanie w kilkunastopiętrowym budynku z 1926 r. z holem o marmurowych ścianach, z lustrami i windami art déco, a zarazem czwarty nowojorski adres, pod którym mieszkała rodzina Głowackich.

Czytaj więcej

„Brzechwa. Poeta w adwokackiej todze”: Wiersze i paragrafy

Książka składa się z trzech części. W pierwszej autorka zaprasza do mieszkania, pokazując jego wnętrza, a przede wszystkim galerie, czyli przestrzenie pełne obrazów – pamiątek. Część druga to Posłowie, którego podtytuł „Marzec 2022” wskazuje na istotną obecność koronawirusowej pandemii w nowojorskim życiu. Narrację części trzeciej, czyli Dodatku „Z szuflady”, wyznaczają zdjęcia znalezione w Arce (m.in. urokliwa fotografia: „Janusz i ja, Chałupy 1976”, czyli według autorki jej „najlepsze zdjęcie z Januszem”).

Ewa Zadrzyńska deklaruje: „spisuję to, co widzę, tu i teraz”, wiedząc, że „to, co widzimy, zależy od wielu czynników. Ważne są: położenie geograficzne, niebo, nastrój i perspektywa lat”. Zaczyna się archeologicznie – od przypomnienia, że „pierwsi Europejczycy zjawili się na Manhattanie w 1609 roku”, ale autorka – 374 lata później, czyli w 1983 roku – „w jednej ręce walizka, w drugiej córeczka Zuzanka”. Doleciała dwa lata później, niż zamierzała, z powodu stanu wojennego, który anulował zakupione na 13 grudnia 1981 r. bilety. Głowacki zdążył dotrzeć do NY, bo wyleciał 5 grudnia. Na opóźnionym ślubie, który miał miejsce w 1984 r., autorka wystąpiła w sukni z dwóch bawełnianych męskich podkoszulków z przeceny w rozmiarze XXXL, które przekształciły się w tunikę i spódnicę. Prezent ślubny w postaci obrazu Jana Sawki („najbardziej kolorowe dzieło kolekcji”) wciąż wisi w jadalni. Prawie wszystkie lokalizacje dla obrazów wybrał jej mąż („miał wyczucie przestrzeni”). Każdy obraz i plakat to zaszyfrowana, sentymentalna historia. Salon zdobi na przykład „Wiejski pogrzeb” Andrzeja Czeczota – „najpogodniejsze i najbardziej wzruszające dzieło w naszej kolekcji” (zobaczywszy czytelnik może jednak wątpić, więc autorka wyjaśnia swój wybór).

Czytaj więcej

Anish Kapoor. Świat przed przemocą

Wśród okazów kolekcji jest także pożółkła strona „New York Timesa” z tekstem autorki sprzed 30 lat, którym zadebiutowała na łamach tego periodyku. Wspomina też o złudnej nadziei, że legitymacja prasowa „NYT” jest przepustką do lepszego świata.

W mieszkaniu, które „powoli przekształciło się w Arkę Noego”, Ewa Zadrzyńska bywa trzy razy w roku. Skrupulatnie wylicza, że przekraczała dotąd ocean 112 razy, a to – jak oznajmia – nie koniec.

Każdy w tej książce zobaczy tyle, ile wie, to znaczy na ile czytelne będą dla niego nie tylko odniesienia do życia i twórczości znanego pisarza, ale też do muzeów, sztuki, obrazów, czyli dziedzin upodobanych przez autorkę.

Ale i ci, którzy chcą „powąchać” Nowy Jork i poznać trochę ploteczek – też będą mieli przyjemność z lektury tej niebanalnej książki.

Książkę autorka dedykuje „najlepszemu byłemu mężowi na świecie”, czyli znanemu pisarzowi (zmarł w 2017 r.), który „teraz pomiędzy Polską a USA, gdzieś nad Atlantykiem, niezależny i nieuchwytny, jak zawsze”.

Ewa Zadrzyńska wyznaje: „Książkę zaczęłam pisać, żeby zamknąć pewien etap w moim życiu”. Było to w czasach pandemii („za oknami wyludnione ulice miasta, pustkę wypełniają przeraźliwe syreny karetek”), kończyła już po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę. Opowieść powstawała w konkretnym miejscu – przy stole z widokiem na West End Avenue, czyli w tytułowej Arce. To mieszkanie w kilkunastopiętrowym budynku z 1926 r. z holem o marmurowych ścianach, z lustrami i windami art déco, a zarazem czwarty nowojorski adres, pod którym mieszkała rodzina Głowackich.

Plus Minus
„Ilustrownik. Przewodnik po sztuce malarskiej": Złoto na palecie, czerń na płótnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Plus Minus
„Indiana Jones and the Great Circle”: Indiana Jones wiecznie młody
Plus Minus
„Lekcja gry na pianinie”: Duchy zmarłych przodków
Plus Minus
„Odwilż”: Handel ludźmi nad Odrą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Artur Urbanowicz: Eksperyment się nie udał