Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. (III SA/Wa 539/08).
Sprawa była efektem wniosku o interpretację, z którym wystąpił jeden z operatorów sieci telefonii komórkowej. W ramach programu lojalnościowego za kupione usługi i towary przyznaje swoim klientom punkty. Po zgromadzeniu odpowiedniej ich liczby mogą oni wymieniać je na towary, których jednostkowa wartość przekracza 5 zł (nie są to więc prezenty o małej wartości w rozumieniu ustawy o VAT). Przy zakupie tych towarów firma odlicza VAT.
W związku z niejasnymi i niespójnymi z prawem europejskim przepisami operator miał wątpliwości, czy przekazanie tych towarów klientom jest opodatkowane. Zdaniem firmy nie ma ona obowiązku naliczać podatku. To dlatego że w takiej sytuacji nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT przy ich zakupie. Zasadę tę należy stosować m.in. do darowizn i wszelkiego innego przekazania towarów bez wynagrodzenia.
Firma uważa jednak, że regulacja ta jej nie dotyczy, ponieważ zamiana przez klientów punktów na towary z katalogów bez wątpienia jest związana z prowadzoną działalnością. Dlatego nie musi naliczać podatku.
Zarówno urząd skarbowy, jak i izba skarbowa były innego zdania. Twierdziły, że tego rodzaju nieodpłatne przekazanie jest opodatkowane. To dlatego że podatnik miał prawo do odliczenia VAT przy zakupie. Zdaniem izby skarbowej art. 7 ust. 2 uznaje za dostawę towarów także ich przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wynika to z kolejnego ustępu tego przepisu, który wymienia wyjątki od tej zasady, czyli przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem organów podatkowych taką wykładnię potwierdza brzmienie dyrektywy, która umożliwia opodatkowanie tego rodzaju transakcji.