Innego zdania był wojewoda lubelski, który domagał się stwierdzenia przez sąd nieważności uchwały Rady Gminy Telatyn dotyczącej zamiaru likwidacji szkoły podstawowej w Żulicach. Uchwale zarzucił naruszenie przepisu art. 19 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=628E80EEB5FD27BCAF8D055EA768BC85?id=162202]ustawy o związkach zawodowych[/link], który nakłada obowiązek konsultowania aktów prawnych ze związkami zawodowymi. W tym przypadku rada gminy przed podjęciem uchwały nie przedłożyła jej projektu do konsultacji związkom zawodowym działającym na terenie gminy.
Rada gminy argumentowała, że podstawą podjęcia uchwały był przepis art. 59 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=33B0FF3A8502828165D04734A9758F54?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link]. Zgodnie z nim szkoła może zostać zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ ją prowadzący, gdy zapewni uczniom możliwości kontynuowana nauki w szkole publicznej tego samego typu.
Organ prowadzący ma obowiązek zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.
Ustawodawca nie przewidział w przepisach ustawy o systemie oświaty obowiązku zaopiniowania projektu uchwały o zamiarze likwidacji szkoły ani samej likwidacji przez związki zawodowe. Obowiązku tego nie można wywodzić z przepisu ogólnego ustawy o związkach zawodowych.
[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uznał, że wojewoda nie ma racji, i oddalił skargę (sygn. III SA/Lu 318/09)[/b]. Przyznał jednocześnie, że kwestia ta nie jest jednolicie przyjmowana w orzecznictwie. Lubelski sąd podzielił jednak pogląd wyrażony w [b]wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 2005 r.[/b], który stwierdził, że pojęcie „aktu prawnego”, użyte w przepisie art. 19 ust. 1 ustawy związkowej to akt o charakterze generalnym, a nie indywidualnym. W tej sprawie uchwała dotyczy zamiaru likwidacji szkoły, a więc indywidualnej jednostki budżetowej gminy. Ma ona charakter indywidualny i nie stanowi aktu prawa miejscowego.