Nieterminowy VAT dla zagranicznej spółki z oprocentowaniem

Ustawodawca przyznaje krajowemu podatnikowi uprawnienie do żądania odsetek za opóźnienie w wypłacie należnego mu zwrotu VAT, zatem nie ma podstaw, aby w gorszej sytuacji znajdował się podatnik zagraniczny

Aktualizacja: 06.09.2010 04:40 Publikacja: 06.09.2010 03:00

Nieterminowy VAT dla zagranicznej spółki z oprocentowaniem

Foto: Fotorzepa, Marcin Łobaczewski MŁ Marcin Łobaczewski

Red

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 6 sierpnia 2010 r. (III SA/ Wa 799/10). [/b]

Spółka z siedzibą w Niemczech wystąpiła z dwoma wnioskami o zwrot VAT za okres od czerwca do września i następnie od października do grudnia 2003 r., biorąc za podstawę przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170521]rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie zwrotu VAT niektórym podmiotom[/link]. Zwrot otrzymała dopiero w 2006 r., zatem z uchybieniem terminowi określonemu w § 6 rozporządzenia.

Organ I instancji wydał decyzję o zwrocie, jednak odmówił naliczenia i wypłaty odsetek od nieterminowej wypłaty. W uzasadnieniu zaznaczył, że w sprawie nie mają zastosowania art. 21 ust. 6 i 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT [/link]z 1993 r., mówiące o odsetkach od nieterminowego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Nie dotyczą one bowiem osób, które nie prowadzą działalności opodatkowanej na terenie Polski, a jedynie dokonują tu zakupów.

Spółka wnosząc odwołanie do izby skarbowej a następnie skargę do WSA, podniosła, że w sprawie mają zastosowanie art. 76b, 76a, 77b oraz 80 ordynacji podatkowej, mimo że uznaje się, że do zwrotu podatku znajdują zastosowanie przepisy o nadpłacie podatku. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza m.in. [b]wyrok NSA z 21 kwietnia 2009 r. (I FSK 96/08)[/b].

Sąd uwzględnił skargę spółki. Zaznaczył, że podziela stanowisko wyrażone w [b]wyrokach NSA (I FSK 96/08 i I FSK 742/08)[/b]. Odmowa wypłaty odsetek narusza art. 21 ust. 6 i 7 ustawy o VAT z 1993 r. w związku z art. 78 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] i w związku z art. 2 i 32 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=750DA9AA6A9D871BFDD2C15C51E1CFAB?n=1&id=71646&wid=192618]konstytucji[/link]. Nie ma podstaw do różnicowania sytuacji podmiotów, które uzyskują zwrot na podstawie rozporządzenia albo na podstawie o art. 21 ust. 6 i 7 ustawy o VAT z 1993 r.

[i]Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Krzysztof Wilk, starszy menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Krakowie):[/b]

Komentowany wyrok potwierdza ugruntowaną już linię orzeczniczą dotyczącą odsetek od opóźnionych zwrotów dla firm zagranicznych, włączając w to trzy [b]wyroki NSA (I FSK 96/08, I FSK 742/08 i I FSK 1948/08)[/b].

Pomimo braku jednoznacznych przepisów w rozporządzeniu ministra finansów uprawnienie do otrzymania odsetek wynika zarówno z przepisów ustawy o VAT (zarówno tej z 1993 r. jak i obowiązującej z 2004 r.), jak również z ordynacji podatkowej (o czym wspomniał w uzasadnieniu skład sędziowski w tej sprawie).

Opóźnienia w zwrotach podatku dla firm zagranicznych godzą przez to zarówno w zasadę neutralności (zgodnie z którą kosztem podatku obciążony powinien być konsument, a nie przedsiębiorca), jak i niedyskryminacji podatników zagranicznych.

Prawodawca zauważył tę lukę i w obecnie obowiązującym rozporządzeniu regulującym zasady zwrotu wprowadził wyraźny zapis o należnych odsetkach, które naliczane są na zasadach takich samych jak dla podatników krajowych.

Niemniej brak tego zapisu w poprzednio obowiązujących rozporządzeniach nie skutkował brakiem takiego uprawnienia, bowiem zgodnie z art. 217 konstytucji rozporządzenia mogą być jedynie wypełnieniem norm ustawowych, a nie mogą stanowić samodzielnej podstawy zwrotu podatku.

W praktyce opóźnienia w zwrotach sięgały nawet sześciu czy więcej lat i kwoty wnioskowanego przez zagraniczne firmy podatku były często niebagatelne. Tak więc niefrasobliwość polskich organów skarbowych będzie tym razem sporo kosztować budżet państwa, a przez to wszystkich podatników.[/ramka]

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 6 sierpnia 2010 r. (III SA/ Wa 799/10). [/b]

Spółka z siedzibą w Niemczech wystąpiła z dwoma wnioskami o zwrot VAT za okres od czerwca do września i następnie od października do grudnia 2003 r., biorąc za podstawę przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170521]rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie zwrotu VAT niektórym podmiotom[/link]. Zwrot otrzymała dopiero w 2006 r., zatem z uchybieniem terminowi określonemu w § 6 rozporządzenia.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara