Przekazując towary na promocję firmy odliczysz VAT

Nieodpłatne przekazania towarów służące budowaniu wizerunku firmy i celom marketingowym są nieopodatkowane. Przedsiębiorca przekazujący towary może odliczyć VAT naliczony przy ich zakupie

Aktualizacja: 04.10.2010 04:53 Publikacja: 04.10.2010 03:00

Przekazując towary na promocję firmy odliczysz VAT

Foto: Rzeczpospolita

Red

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 8 września 2010 r. (III SA/Wa 1486/10).[/b]

Spółka jest dystrybutorem piwa i wina. W ramach działalności marketingowej i reklamowej nieodpłatnie wydaje różnego rodzaju towary, oznaczone zwykle jej logo lub logo dystrybuowanych przez nią produktów i będące, co do zasady, nośnikiem treści reklamowych. Te wydania towarów podzielić można na kilka grup, m.in. są to materiały i prezenty reklamowe przekazywane nieodpłatnie kontrahentom, materiały przekazywane dystrybutorom do dalszego przekazania.

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka pytała: [b]czy jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie przekazywanych towarów, czy przekazanie to podlega VAT i musi być ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących[/b].

W jej ocenie tylko na pierwsze z pytań należy odpowiedzieć twierdząco.

Organ podatkowy nie zgodził się z tym.

W kwestii odliczenia powołał się na ograniczenia wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] i art. 16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] dotyczące kosztów reprezentacji.

Spółka wniosła skargę do WSA. Sąd podzielił jej stanowisko.

Powołał się przy tym na [b]wyrok składu siedmiu sędziów NSA (I FPS 6/08),[/b] z którego wynika, że zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT takie nieodpłatne przekazania od 1 czerwca 2005 r. są nieopodatkowane. W kwestii odliczenia sąd zauważył, że wykładnia art. 88 ust. 1 pkt 2 doczekała się ustabilizowanej linii orzeczniczej. W obecnym stanie prawnym przepis ten nie obowiązuje, został uchylony z powodu niezgodności z prawem unijnym.

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Jolanta Ircha, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]

To już kolejny wyrok wpisujący się w utrwaloną linię orzecznictwa sądów administracyjnych, zgodnie z którą od 1 czerwca 2005 r. nieodpłatne wydania towarów na cele związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą nie podlegają VAT.

Linię tę utwierdził NSA, wydając 23 marca 2009 r. wyrok w składzie siedmiu sędziów (I FPS 6/08), w którym wyraźnie stwierdził, że zgodnie z wykładnią gramatyczną art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT nie jest dostawą nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Niemniej organy podatkowe, co do zasady, podtrzymują swoje dotychczasowe stanowisko i twierdzą, że każde nieodpłatne wydanie towarów podlega VAT.

W swojej argumentacji pomijają literalną wykładnię przepisów ustawy o VAT (art. 7 ust. 2), a powołują się na art. 16[b] dyrektywy 112/2006 i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa Kuwait Petroleum Ltd., C-48/97)[/b]. Porównanie treści przepisów krajowych oraz dyrektywy prowadzi do wniosku,że polskie regulacje są bardziej liberalne.

Z kolei zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą ETS, w razie nieprawidłowego (nawet bardziej liberalnego) wdrożenia dyrektywy, bezpośrednio na jej przepisy może powoływać się wyłącznie podatnik.

Warto jednak nadmienić, że polski ustawodawca postanowił dostosować przepisy ustawy o VAT do przepisów wspólnotowych. W projekcie nowelizacji, który 9 września 2010 r. został przedstawiony na stronach Ministerstwa Finansów, przewidziana została zmiana treści art. 7 ust. 2.

Zgodnie z jego nowym brzmieniem każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa będzie uznawane za dostawę towarów, pod warunkiem że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów. Projekt przewiduje, że większość przepisów noweli, w tym dotyczące uznania nieodpłatnych wydań towarów za dostawę, wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 8 września 2010 r. (III SA/Wa 1486/10).[/b]

Spółka jest dystrybutorem piwa i wina. W ramach działalności marketingowej i reklamowej nieodpłatnie wydaje różnego rodzaju towary, oznaczone zwykle jej logo lub logo dystrybuowanych przez nią produktów i będące, co do zasady, nośnikiem treści reklamowych. Te wydania towarów podzielić można na kilka grup, m.in. są to materiały i prezenty reklamowe przekazywane nieodpłatnie kontrahentom, materiały przekazywane dystrybutorom do dalszego przekazania.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów