Przekazując towary na promocję firmy odliczysz VAT

Nieodpłatne przekazania towarów służące budowaniu wizerunku firmy i celom marketingowym są nieopodatkowane. Przedsiębiorca przekazujący towary może odliczyć VAT naliczony przy ich zakupie

Aktualizacja: 04.10.2010 04:53 Publikacja: 04.10.2010 03:00

Przekazując towary na promocję firmy odliczysz VAT

Foto: Rzeczpospolita

Red

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 8 września 2010 r. (III SA/Wa 1486/10).[/b]

Spółka jest dystrybutorem piwa i wina. W ramach działalności marketingowej i reklamowej nieodpłatnie wydaje różnego rodzaju towary, oznaczone zwykle jej logo lub logo dystrybuowanych przez nią produktów i będące, co do zasady, nośnikiem treści reklamowych. Te wydania towarów podzielić można na kilka grup, m.in. są to materiały i prezenty reklamowe przekazywane nieodpłatnie kontrahentom, materiały przekazywane dystrybutorom do dalszego przekazania.

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka pytała: [b]czy jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie przekazywanych towarów, czy przekazanie to podlega VAT i musi być ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących[/b].

W jej ocenie tylko na pierwsze z pytań należy odpowiedzieć twierdząco.

Organ podatkowy nie zgodził się z tym.

W kwestii odliczenia powołał się na ograniczenia wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] i art. 16 ust. 1 pkt 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] dotyczące kosztów reprezentacji.

Spółka wniosła skargę do WSA. Sąd podzielił jej stanowisko.

Powołał się przy tym na [b]wyrok składu siedmiu sędziów NSA (I FPS 6/08),[/b] z którego wynika, że zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT takie nieodpłatne przekazania od 1 czerwca 2005 r. są nieopodatkowane. W kwestii odliczenia sąd zauważył, że wykładnia art. 88 ust. 1 pkt 2 doczekała się ustabilizowanej linii orzeczniczej. W obecnym stanie prawnym przepis ten nie obowiązuje, został uchylony z powodu niezgodności z prawem unijnym.

[i]Autor jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Jolanta Ircha, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]

To już kolejny wyrok wpisujący się w utrwaloną linię orzecznictwa sądów administracyjnych, zgodnie z którą od 1 czerwca 2005 r. nieodpłatne wydania towarów na cele związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą nie podlegają VAT.

Linię tę utwierdził NSA, wydając 23 marca 2009 r. wyrok w składzie siedmiu sędziów (I FPS 6/08), w którym wyraźnie stwierdził, że zgodnie z wykładnią gramatyczną art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT nie jest dostawą nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Niemniej organy podatkowe, co do zasady, podtrzymują swoje dotychczasowe stanowisko i twierdzą, że każde nieodpłatne wydanie towarów podlega VAT.

W swojej argumentacji pomijają literalną wykładnię przepisów ustawy o VAT (art. 7 ust. 2), a powołują się na art. 16[b] dyrektywy 112/2006 i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa Kuwait Petroleum Ltd., C-48/97)[/b]. Porównanie treści przepisów krajowych oraz dyrektywy prowadzi do wniosku,że polskie regulacje są bardziej liberalne.

Z kolei zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą ETS, w razie nieprawidłowego (nawet bardziej liberalnego) wdrożenia dyrektywy, bezpośrednio na jej przepisy może powoływać się wyłącznie podatnik.

Warto jednak nadmienić, że polski ustawodawca postanowił dostosować przepisy ustawy o VAT do przepisów wspólnotowych. W projekcie nowelizacji, który 9 września 2010 r. został przedstawiony na stronach Ministerstwa Finansów, przewidziana została zmiana treści art. 7 ust. 2.

Zgodnie z jego nowym brzmieniem każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa będzie uznawane za dostawę towarów, pod warunkiem że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów. Projekt przewiduje, że większość przepisów noweli, w tym dotyczące uznania nieodpłatnych wydań towarów za dostawę, wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r.[/ramka]

[b]Tak orzekł WSA w Warszawie 8 września 2010 r. (III SA/Wa 1486/10).[/b]

Spółka jest dystrybutorem piwa i wina. W ramach działalności marketingowej i reklamowej nieodpłatnie wydaje różnego rodzaju towary, oznaczone zwykle jej logo lub logo dystrybuowanych przez nią produktów i będące, co do zasady, nośnikiem treści reklamowych. Te wydania towarów podzielić można na kilka grup, m.in. są to materiały i prezenty reklamowe przekazywane nieodpłatnie kontrahentom, materiały przekazywane dystrybutorom do dalszego przekazania.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo