Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 6 lipca 2016 r., IV CSK 685/15.
Powódka domagała się zasądzenia od pozwanej gminy zwrotu nienależnie zapłaconej części ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków w związku z wadliwym określeniem przez gminę bonifikaty od tej ceny. W odpowiedzi na pozew gmina powołała się na uprawnienie do zmniejszenia określonej ustawowo 50 proc. bonifikaty, wynikającej z mającej charakter prawa miejscowego uchwały rady miejskiej, którą ustalono, że określoną przez rzeczoznawcę cenę nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków obniża się o 10 proc..
Sąd okręgowy zasądził na rzecz powódki część żądanej przez nią kwoty. Ustalił, że sprzedaż nieruchomości nastąpiła w wyniku publicznego ustnego przetargu nieograniczonego. Posadowiony na tej nieruchomości budynek był wpisany do rejestru zabytków. W zarządzeniu prezydenta miasta o ogłoszeniu przetargu została udzielona bonifikata w wysokości 10 proc. od ceny budynku. Sąd stwierdził, że art. 68 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (u.g.n.) dawał gminie prawo do ustalenia bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków poniżej 50 proc., gdyż legitymuje się stosowną uchwałą rady miasta. Natomiast zakwestionował sposób obliczenia zastosowanej 10 proc. bonifikaty przyjmując, iż winna odnosić się nie tylko do ceny samego budynku wpisanego do rejestru zabytków, ale także do ceny gruntu pod tym budynkiem.
Sąd apelacyjny uwzględnił apelację powódki i podwyższył zasądzoną na jej rzecz kwotę. Powodem tego było uznanie, że postanowienia umowy o zastosowaniu 10 proc. bonifikaty były nieważne, albowiem rada miasta ustaliła tę stawkę w sposób generalny i w dodatku aktem prawa miejscowego, a zatem sprzecznie z art. 68 ust. 3 u.g.n. Prezydent miasta powinien był najpierw określić bonifikatę, a następnie zwrócić się do rady miasta o wyrażenie zgody na sprzedaż konkretnej nieruchomości przy zastosowaniu bonifikaty poniżej 50 proc.. Z tego względu nieważność czynności w części dotyczącej ceny sprzedaży skutkuje tym, iż ma zastosowanie bonifikata w wysokości ustawowej (tj. 50 proc.).
Pozwana wniosła skargę kasacyjną. Zarzuciła nieprawidłowe przyjęcie, że zgoda rady gminy na podwyższenie lub obniżenie bonifikaty od ceny nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków może być udzielona tylko w drodze indywidualnej uchwały rady oraz uznanie, że bonifikata przysługuje także od gruntu nie wpisanego do rejestru zabytków.