Orzekł tak WSA w Szczecinie w wyroku z 29 maja 2008 r. (I SA/Sz 52/08).
Spółka wystąpiła z wnioskiem o pisemną interpretację. Chciała przeprowadzić akcję promocyjną wśród swoich kontrahentów i ich pracowników. Miała ona polegać na tym, że w zamian za składanie zamówień kontrahenci i ich pracownicy otrzymywać będą punkty. Zgromadzenie określonej liczby punktów premiowane będzie nagrodami rzeczowymi. Wątpliwości spółki sprowadzały się do tego, czy takie przekazanie nagród będzie opodatkowane VAT.
Urząd skarbowy stwierdził, że czynność ta będzie dostawą towarów. VAT trzeba zatem zapłacić. Spółka wniosła zażalenie. Izba skarbowa nie uwzględniła go jednak. W tej sytuacji spółka wniosła skargę do WSA. Twierdziła, że kluczowe znaczenie w sprawie ma interpretacja art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a konkretnie pojęcia przekazania towarów „na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa”. Jej zdaniem planowana akcja promocyjna wykazuje ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, dlatego też nagrody dla kontrahentów nie powinny być opodatkowane VAT.
WSA przyznał jej rację i uchylił zaskarżoną decyzję. Stwierdził, że po wyroku NSA z 13 maja 2008 r. (I FSK 600/07) nie ma już wątpliwości co do interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W wyroku tym NSA orzekł bowiem, że w stanie prawnym po 31 maja 2005 r. przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele z nim związane nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie kontrahentom bez wynagrodzenia nagród rzeczowych jest przekazaniem towarów należących do przedsiębiorstwa na cel związany z jego działalnością. Zatem nagrody dla kontrahentów nie są dostawą towarów. Skoro tak, nie są też opodatkowane VAT.
Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte