Reklama
Rozwiń
Reklama

Żurawski przegrywa proces o reklamę

Związek sportowy ma prawo wykorzystywać wizerunek członka kadry narodowej do swoich celów reklamowych nawet bez jego zgody

Publikacja: 04.07.2008 08:26

To sedno wyroku warszawskiego Sądu Apelacyjnego (VI ACa 1620/07) z 3 lipca 2008 r. w głośnym procesie, jaki Maciej Żurawski, kapitan polskiej drużyny piłkarskiej, wytoczył Telekomunikacji Polskiej. Chodzi o wykorzystywanie jego wizerunku w reklamach w trakcie mistrzostw świata w 2006 r.

Żurawski i jego pełnomocnik mec. Daniel Majchrzak argumentowali, że na działalność reklamową niezbędna jest indywidualna zgoda zawodnika, a PZPN, dysponent wizerunku piłkarzy, nie ma prawa przekazywać go innym podmiotom, gdy takiej zgody nie uzyska.

Sąd pierwszej instancji (przed niecałym rokiem) uwzględnił pozew w znacznej części. Stwierdził, że Telekomunikacja Polska bezprawnie wykorzystywała w środkach masowego przekazu wizerunek piłkarza. Zobowiązał ją do opublikowania w sześciu kolejnych wydaniach „Przeglądu Sportowego” i jednym „Piłki Nożnej” przeprosin.

Formalnie jest to spór o zasadę odpowiedzialności, ale jego strony nie mają złudzeń, że chodzi o odszkodowanie za wykorzystanie wizerunku znanego sportowca.

Gdyby więc spór został przesądzony na korzyść zawodnika, z pewnością pojawiłyby się żądania pieniężne.

Reklama
Reklama

Telekomunikację Polską wspierał (jako tzw. interwenient uboczny) Polski Związek Piłki Nożnej, który w razie jej przegranej musiałby pokrywać szkody.

TP SA i PZPN w 2004 r. zawarły umowę o sponsorowaniu kadry narodowej. Przed sądami zgodnie twierdziły, że każdy piłkarz reprezentacji jest zobowiązany udzielać swego wizerunku w celach reklamowych – na podstawie art. 33 ustawy o sporcie kwalifikowanym. Przepis ten (wprowadzony przed dwoma laty) mówi, że członek kadry narodowej udostępnia na wyłączność swój wizerunek w stroju reprezentacji polskiemu związkowi sportowemu, który jest uprawniony do wykorzystania go w zakresie wyznaczonym przez regulaminy związku.

Wczoraj SA uznał, że ten przepis jest samodzielną i wystarczającą podstawą prawną do korzystania przez związki z wizerunków sportowców] bez ich odrębnej zgody.

Zdaniem mec. Marcina Wojcieszaka, pełnomocnika PZPN, wyrok jest precedensowy i ma znaczenie dla całego polskiego sportu.

Wyrok jest prawomocny, ale służy skarga kasacyjna.

To sedno wyroku warszawskiego Sądu Apelacyjnego (VI ACa 1620/07) z 3 lipca 2008 r. w głośnym procesie, jaki Maciej Żurawski, kapitan polskiej drużyny piłkarskiej, wytoczył Telekomunikacji Polskiej. Chodzi o wykorzystywanie jego wizerunku w reklamach w trakcie mistrzostw świata w 2006 r.

Żurawski i jego pełnomocnik mec. Daniel Majchrzak argumentowali, że na działalność reklamową niezbędna jest indywidualna zgoda zawodnika, a PZPN, dysponent wizerunku piłkarzy, nie ma prawa przekazywać go innym podmiotom, gdy takiej zgody nie uzyska.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama